ΠΡΟΣΩΠΑ

ΑΝΑΣΚΑΦΕΣ ΤΥΜΒΟΥ ΑΜΦΙΠΟΛΗΣ ΑΝΘΡΩΠΟΛΟΓΙΑ ΑΡΘΡΑ ΤΟΥ ΓΕΡ. ΓΕΡΟΛΥΜΑΤΟΥ ΑΡΘΡΑ-ΔΟΚΙΜΙΑ ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΑ ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗ ΓΛΥΠΤΙΚΗ ΔΙΕΘΝΗ ΔΥΤΙΚΗ ΑΘΗΝΑ ΕΚΘΕΣΕΙΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΕΛΛΗΝΕΣ ΑΡΧΑΙΟΙ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ. ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 12ου ΑΙΩΝΑ ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 14ου ΑΙΩΝΑ ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 15ου ΑΙΩΝΑ ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 16ου ΑΙΩΝΑ ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 17ου ΑΙΩΝΑ ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 18ου ΑΙΩΝΑ ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 19ου ΑΙΩΝΑ ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 20ου ΑΙΩΝΑ ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 21ου ΑΙΩΝΑ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ ΕΠΙΣΤΗΜΕΣ ΕΠΙΣΤΗΜΕΣ-ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ ΕΥΡΩΠΑΙΟΙ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 13ου ΑΙΩΝΑ ΕΥΡΩΠΑΙΟΙ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 14ου ΑΙΩΝΑ ΕΥΡΩΠΑΙΟΙ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 15ου ΑΙΩΝΑ ΕΥΡΩΠΑΙΟΙ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 16ου ΑΙΩΝΑ ΕΥΡΩΠΑΙΟΙ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 17ου ΑΙΩΝΑ ΕΥΡΩΠΑΙΟΙ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 18ου ΑΙΩΝΑ ΕΥΡΩΠΑΙΟΙ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 19ου ΑΙΩΝΑ ΕΥΡΩΠΑΙΟΙ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 20ου ΑΙΩΝΑ ΘΕΑΤΡΟ ΘΡΗΣΚΕΙΑ ΘΡΗΣΚΕΙΑ ΚΑΙ ΤΕΧΝΗ-ΜΕΛΕΤΗ- Γ. Γ. ΓΕΡΟΛΥΜΑΤΟΥ ΙΣΤΟΡΙΚΑ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ ΛΑΟΓΡΑΦΙΑ ΛΟΓΟΤΡΟΠΙΟ ΜΕΓΑΛΗ ΕΛΛΑΔΑ ΜΟΥΣΙΚΗ ΜΟΥΣΙΚΗ-ΕΛΛΗΝΕΣ ΣΥΝΘΕΤΕΣ ΜΥΘΟΙ & ΦΑΝΤΑΣΙΑ ΜΥΘΟΛΟΓΙΑ ΝΕΑ ΤΑΞΗ ΝΤΟΚΙΜΑΝΤΕΡ Ο ΚΥΝΙΚΟΣ ΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΑΙ ΤΟ ΣΥΜΠΑΝ ΤΟΥ ΠΝΕΥΜΑΤΟΣ ΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ ΣΤΟΝ ΑΓΩΝΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ ΤΟ 1821 ΟΙ ΙΣΤΟΡΙΚΕΣ ΜΑΧΕΣ ΤΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ ΟΙ ΠΟΙΗΜΑΤΟΓΡΑΦΙΕΣ ΜΟΥ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ-ΟΙΚΟΛΟΓΙΑ ΠΕΡΙΗΓΗΣΗ ΠΙΝΑΚΟΘΗΚΗ ΗΡΩΙΚΩΝ ΜΟΡΦΩΝ ΤΟΥ 1821 ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΗ ΚΛΗΡΟΝΟΜΙΑ ΠΡΟΣΩΠΑ ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ ΤΕΧΝΕΣ-ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ ΤΕΧΝΗ ΤΗΣ ΑΥΣΤΡΑΛΙΑΣ ΤΕΧΝΗ ΤΗς ΑΦΡΙΚΗΣ ΤΕΧΝΗ-ΕΛΛΗΝΙΣΜΟΣ ΤΕΧΝΗ-ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ ΤΕΧΝΗ-ΕΠΙΣΤΗΜΕΣ ΤΕΧΝΗ-ΘΡΗΣΚΕΙΑ ΤΕΧΝΗ-ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΕΧΝΗ-ΚΟΙΝΩΝΙΑ ΤΕΧΝΗ-ΠΡΟΪΣΤΟΡΙΑ ΤΕΧΝΗ-ΤΗΣ ΑΜΕΡΙΚΗΣ ΤΕΧΝΗ-ΤΗΣ ΑΠΩ ΑΝΑΤΟΛΗΣ ΤΕΧΝΗ-ΤΗΣ ΑΣΙΑΣ ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΦΙΛΟΣΟΦΙΑ ΦΩΤΟΘΗΚΗ ΧΑΡΑΚΤΙΚΗ ΧΕΙΡΟΤΕΧΝΙΑ ΧΕΙΡΟΤΕΧΝΙΑ-ΚΕΡΑΜΙΚΗ ΧΕΙΡΟΤΕΧΝΙΑ-ΤΕΧΝΙΚΕΣ

Δευτέρα 3 Φεβρουαρίου 2025

Ελλήνων φράσεις από την αρχαιότητα που χρησιμοποιούνται και σήμερα

Ρωτάμε συνεχώς: "Τι σχέση έχουμε εμείς με τους αρχαίους;" Πέρασαν 3.000 χρόνια το λιγότερο (και 4 μη σου πω) και ακόμα μιλιέται η ίδια γλώσσα χωρίς να το ξέρετε. Δεν συμβαίνει σε καμία άλλη γλώσσα αυτό παγκοσμίως.

Στην καθημερινότητα σου λες :

🏛1. Ένα χελιδόνι (ή ένας κούκος) δεν φέρνει την άνοιξη.

Μία χελιδὼν ἔαρ οὐ ποιεἶ - Ειπώθηκε από τον Αίσωπο και έμεινε ως παροιμία που χρησιμοποιούσαν συχνά ο Αριστοτέλης, ο Στοβαίος και ο Αριστοφάνης. Επικράτησε η εκδοχή με τον κούκο.

🏛2. Το ένα χέρι νίβει το άλλο

ἁ δὲ χεὶρ τὰν χεῖρα νίζει - στίχος του Πυθαγόρειου φιλόσοφου και ποιητή Επίχαρμου

🏛3. Ό,τι σπείρεις θα θερίσεις

Εί κακά τις σπείραι κακά κέρδια αμήσειν - Ησίοδος

🏛4. Κάλλιο να σε ζηλεύουνε παρά να σε λυπούνται

κρέσσον γὰρ οἰκτιρμοῦ φθόνος- Πίνδαρος

🏛5. Η γλώσσα κόκκαλα δεν έχει και κόκκαλα τσακίζει

Ἡ γλῶττα ἀνόστεος μὲν ὀστέα θραύει- Σόλων

🏛6. Έπαθε και έμαθε

τὸν πάθει μάθος- Αισχύλος, Αγαμέμνων

🏛7. Σηκώθηκαν οι τρίχες μου

τριχὸς δ᾽ ὀρθίας πλόκαμος ἵσταται - Αισχύλος, Επτά επί Θήβας

🏛8. Ο άνδρας είναι η κολώνα του σπιτιού

Ανήρ, στέγης στῦλον - Αισχύλος, Αγαμέμνων

🏛9. Χτύπα ξύλο

Ἅπτεσθαι ξύλου - Αριστοφάνης

🏛10. Έπεσαν κάτω από τα γέλια

ώστε υπτίους υπό του γέλωτος καταπεσείν - Αθήναιος

🏛11. Έγιναν θέατρο

Εαυτούς εξεθεατρίουν - Πολύβιος

🏛12. Μη με συγχύζεις

μή μοι σύγχει - Όμηρος

🏛13. Την βάψαμε (τη βάρκα)

Η ναῦς ἔβαψεν - Ευριπίδης, Ορέστης στ. 705-707

βάπτω=βυθίζω στο νερό. Όταν λέγαμε

ναῦς ἔβαψεν = το πλοίο βυθίστηκε

Οι άνθρωποι αλλάζουν , η γλώσσα όμως θυμάται και η μνήμη ρέει στο αίμα μας.

🏛14. Μη με σκοτίζεις

Αποσκότισον με - είπε ο Διογένης στον Μ.Αλέξανδρο

🏛15. Έγινε ο βίος αβίωτος

Ἀβίωτον ζῶμεν βίον - (Φιλήμων, 4ος αι. π.Χ.)

🏛16. Του πουλιού το γάλα

ὀρνίθων γάλα - Πλούταρχος

🏛17. Λες τρίχες !

Τριχολογείν και τρίχας αναλέγεσθαι - Σουΐδας

🏛18. Άει στον κόρακα (την ακούς πολύ στη Θεσσαλία)

πέμπειν εἰς κόρακας

🏛19. Δεν με μέλει

οὐδέν μοι μέλει

🏛20. Πολλά λες

Πολλά λαλεῖς (Στην Κύπρο θα το ακούς συνεχώς)

🏛21. Να σκάσεις

Διαρραγείης - Αριστοφάνης

🏛22. Κάθε αρχή και δύσκολη

Αρχή δήπου παντός έργου χαλεπωτέρα

🏛23. Η αλήθεια είναι πικρή

ἔχει τι πικρὸν ὁ τῆς ἀληθείας λόγος - Δίων

🏛24. Η αλήθεια δεν κρύβεται

Ἀδύνατον τ' ἀληθές λαθεῖν - Μένανδρος

🏛25. Φοβάται και την σκιά του

τὴν αὐτοῦ σκιὰν δέδοικεν - Ἀριστοφ. Ἀποσπ. 62

🏛26. Τον αράπη κι αν τον πλένεις

Αἰθίοπα σμήχεις - Πλούταρχος

(στην ουσία σημαίνει τον Αιθίοπα (όσο κι) αν λευκαίνεις

🏛27. Καμιά δουλειά δεν είναι ντροπή (η αεργία είναι ντροπή)

 

Έργον δ' ουδέν όνειδος, (αεργίη δε τ' όνειδος) - Ησίοδος

🏛28. Χτίζεις στην άμμο

Εἰς ψάμμον οἰκοδομεῖς - Πλούταρχος

🏛29. Παρ' το αυγό και κούρευτο

Ωον τίλλεις - Πλούταρχος

🏛30. Όπως σε βλέπω και με βλέπεις

Ώσπερ εισοράς εμέ - Σοφοκλής

🏛31. Μου λύθηκαν τα γόνατα

Λύεται γούνατα - Όμηρος

🏛32. Θα σου δείξω εγώ ποιος είμαι (απειλή)

Εγώ αυτώ δείξω τις ειμί - Επίκτητος 3,2,10

🏛33. Δεν πας να κρεμαστείς ;

Ούκ απάγξη; - Επίκτητος 3,1,32

🏛34. Κάνει σαν να του σκότωσε τον πατέρα (σα να του σκότωσε τη μάνα λέμε σήμερα εμείς)

Αν ούν εν τούτοις πλανηθώ μη τι τον πατέρα απέκτεινα - Επίκτητος 1,7,31

🏛35. Βάζω το χέρι στην φωτιά

Χείρα τ' εν ηγάνω βαλείν (ηγάνω=στο τηγάνι) - Ανακρέων Fragmenta Fr.91

🏛36. Μπλέξαμε τα μπούτια μας

Πλέξαντες μηροίσι πέρι μηρούς - Ανακρέων.


 (Πηροφορίες από την σελίδα ΝΤΟΠΙΟΛΑΛΙΕΣ )

 https://ellinondiktyo.blogspot.com/2025/02/blog-post_2.html#google_vignette

 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...