ΦΑΙΗ ΤΖΑΝΕΤΟΥΛΑΚΟΥ
Στην πρώτη του ατομική έκθεση στην Ελλάδα, «Echoes of History, Shadows of Progress» στο Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης (ΕΜΣΤ), ο Κονγκολέζος καλλιτέχνης Sammy Baloji παρουσιάζει την έρευνα του τα τελευταία έτη, για την αποικιακή βία, την εκμετάλλευση και την ανθεκτικότητα της πολιτισμικής μνήμης.
Αποικιακά
Τοπία και Βιομηχανικά Ερείπια
Μέσα από φωτομοντάζ,
βίντεο, εγκαταστάσεις και αρχεία, ο Sammy Baloji ανασυνθέτει τα κομμάτια ενός
κατακερματισμένου παρελθόντος, αναδεικνύοντας πώς οι ιεραρχίες του 19ου αιώνα
επαναπλάθονται στον σύγχρονο καπιταλισμό.
Το Λουμπουμπάσι, η
πόλη-φάντασμα της εξόρυξης όπου μεγάλωσε ο Baloji, λειτουργεί ως κεντρικός
χώρος αναφοράς. Στις φωτογραφίες του, οι ερειπωμένες βιομηχανικές μονάδες του
χαλκού μοιάζουν με τάφους μιας εποχής που υποσχόταν «πρόοδο», αλλά άφησε πίσω
της μόνο τοξικότητα και εξαθλίωση. Στο βίντεο “Aequare. The Future that Never
Was” (2023), η καταστροφή των τροπικών δασών του Κονγκό συνδέεται με την
ιστορική αρπαγή του καουτσούκ και του ελεφαντόδοντου, δείχνοντας ότι η λεηλασία
της φύσης είναι μια συνεχής κατάσταση—απλώς αλλάζει μορφή. Σήμερα αυτή η
εκμεταλλευτική δραστηριότητα συνδέεται με την εξόρυξη (κοβάλτιο, χαλκός). Και
ενώ οι εταιρείες συχνά παρουσιάζουν την εξόρυξη ως “ανάπτυξη”, η καλλιτεχνική
πράξη ανατρέπει αυτή τη φενάκη.
Για
τη συνέχεια εδώ:
https://www.culturenow.gr/sammy-baloji-h-mnimi-os-anoixto-arxeio-apo-apoikiopoiisis/

Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου