Αργυρώ Μποζώνη
Είναι δύο από τους
μεγαλύτερους ζωγράφους της Βρετανίας και οι κριτικοί τέχνης της εποχής τους
είδαν τους πίνακές τους μια σύγκρουση φωτιάς και νερού.
Γεννήθηκαν με διαφορά
ενός έτους –ο Τέρνερ το 1775, ο Κόνσταμπλ το 1776– και η Tate Britain,
γιορτάζοντας τους δυόμισι αιώνες από τη γέννησή τους, εξερευνά με μια
έκθεση-ορόσημο τις αλληλένδετες ζωές τους και αυτό που τους ένωνε, τον θαυμασμό
για την ομορφιά της φύσης.
Στην έκθεση, που έχει
τίτλο «Turner and Constable: Rivals and Originals», παρουσιάζονται απροσδόκητες
πλευρές και των δυο καλλιτεχνών σε περισσότερους από 190 πίνακες και έργα σε
χαρτί, και επανεξετάζοντας τη μεγάλη κληρονομιά τους.
Δημιουργοί μερικών από
τα πιο τολμηρά και σαγηνευτικά έργα στην ιστορία της βρετανικής τέχνης, ο
Τέρνερ και ο Κόνσταμπλ άλλαξαν το πρόσωπο της τοπιογραφίας με τα ανταγωνιστικά
τους οράματα, αναβαθμίζοντας το είδος και τη δυνατότητά του να εμπνέει τις
επόμενες γενιές.
Ενώ ο Κόνσταμπλ
επιζητούσε την αλήθεια, ο Τέρνερ επιζητούσε το υπέρτατο συναίσθημα. Οι δυο
ζωγράφοι ανέπτυξαν ξεχωριστές καλλιτεχνικές ταυτότητες μέσα στον ανταγωνιστικό
κόσμο της τοπιογραφίας, κυριαρχώντας στην εξέλιξή της.
Ήταν ριζικά
διαφορετικοί, τόσο ως ζωγράφοι όσο και ως προσωπικότητες. Και οι δύο
αμφισβήτησαν τις καλλιτεχνικές συμβάσεις της εποχής, αναπτύσσοντας τρόπους
απεικόνισης του κόσμου που εξακολουθούν να έχουν απήχηση μέχρι σήμερα. Η έκθεση
παρακολουθεί την εξέλιξη της καριέρας τους παράλληλα, αποκαλύπτοντας τους
τρόπους με τους οποίους επαινέθηκαν, επικρίθηκαν και αντιπαρατέθηκαν ο ένας
στον άλλον, και το πώς αυτό τους ώθησε να διαμορφώσουν νέα και πρωτότυπα
καλλιτεχνικά οράματα.
Τζον
Κόνσταμπλ, «Το λευκό άλογο», 1819. Φωτ.: Joseph Coscia Jr/The Frick
Collection, Νέα Υόρκη
Ανάμεσα στα έργα που
παρουσιάζονται είναι το μνημειώδες έργο του Τέρνερ «Τhe Burning of the Houses
of Lords and Commons», που δεν έχει εκτεθεί στη Βρετανία εδώ και εξήντα χρόνια,
και το «The White Horse», ένα από τα μεγαλύτερα καλλιτεχνικά επιτεύγματα του Κόνσταμπλ,
που έχει να εκτεθεί πάνω από είκοσι χρόνια.
Για
τη συνέχεια εδώ:

Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου