ΠΡΟΣΩΠΑ

ΑΝΑΣΚΑΦΕΣ ΤΥΜΒΟΥ ΑΜΦΙΠΟΛΗΣ ΑΝΘΡΩΠΟΛΟΓΙΑ ΑΡΘΡΑ ΤΟΥ ΓΕΡ. ΓΕΡΟΛΥΜΑΤΟΥ ΑΡΘΡΑ-ΔΟΚΙΜΙΑ ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΑ ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗ ΓΛΥΠΤΙΚΗ ΔΙΕΘΝΗ ΔΥΤΙΚΗ ΑΘΗΝΑ ΕΚΘΕΣΕΙΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΕΛΛΗΝΕΣ ΑΡΧΑΙΟΙ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ. ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 12ου ΑΙΩΝΑ ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 14ου ΑΙΩΝΑ ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 15ου ΑΙΩΝΑ ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 16ου ΑΙΩΝΑ ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 17ου ΑΙΩΝΑ ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 18ου ΑΙΩΝΑ ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 19ου ΑΙΩΝΑ ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 20ου ΑΙΩΝΑ ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 21ου ΑΙΩΝΑ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ ΕΠΙΣΤΗΜΕΣ ΕΠΙΣΤΗΜΕΣ-ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ ΕΥΡΩΠΑΙΟΙ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 13ου ΑΙΩΝΑ ΕΥΡΩΠΑΙΟΙ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 14ου ΑΙΩΝΑ ΕΥΡΩΠΑΙΟΙ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 15ου ΑΙΩΝΑ ΕΥΡΩΠΑΙΟΙ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 16ου ΑΙΩΝΑ ΕΥΡΩΠΑΙΟΙ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 17ου ΑΙΩΝΑ ΕΥΡΩΠΑΙΟΙ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 18ου ΑΙΩΝΑ ΕΥΡΩΠΑΙΟΙ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 19ου ΑΙΩΝΑ ΕΥΡΩΠΑΙΟΙ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 20ου ΑΙΩΝΑ ΘΕΑΤΡΟ ΘΡΗΣΚΕΙΑ ΘΡΗΣΚΕΙΑ ΚΑΙ ΤΕΧΝΗ-ΜΕΛΕΤΗ- Γ. Γ. ΓΕΡΟΛΥΜΑΤΟΥ ΙΣΤΟΡΙΚΑ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ ΛΑΟΓΡΑΦΙΑ ΛΟΓΟΤΡΟΠΙΟ ΜΕΓΑΛΗ ΕΛΛΑΔΑ ΜΟΥΣΙΚΗ ΜΟΥΣΙΚΗ-ΕΛΛΗΝΕΣ ΣΥΝΘΕΤΕΣ ΜΥΘΟΙ & ΦΑΝΤΑΣΙΑ ΜΥΘΟΛΟΓΙΑ ΝΕΑ ΤΑΞΗ ΝΤΟΚΙΜΑΝΤΕΡ Ο ΚΥΝΙΚΟΣ ΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΑΙ ΤΟ ΣΥΜΠΑΝ ΤΟΥ ΠΝΕΥΜΑΤΟΣ ΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ ΣΤΟΝ ΑΓΩΝΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ ΤΟ 1821 ΟΙ ΙΣΤΟΡΙΚΕΣ ΜΑΧΕΣ ΤΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ ΟΙ ΠΟΙΗΜΑΤΟΓΡΑΦΙΕΣ ΜΟΥ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ-ΟΙΚΟΛΟΓΙΑ ΠΕΡΙΗΓΗΣΗ ΠΙΝΑΚΟΘΗΚΗ ΗΡΩΙΚΩΝ ΜΟΡΦΩΝ ΤΟΥ 1821 ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΗ ΚΛΗΡΟΝΟΜΙΑ ΠΡΟΣΩΠΑ ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ ΤΕΧΝΕΣ-ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ ΤΕΧΝΗ ΤΗΣ ΑΥΣΤΡΑΛΙΑΣ ΤΕΧΝΗ ΤΗς ΑΦΡΙΚΗΣ ΤΕΧΝΗ-ΕΛΛΗΝΙΣΜΟΣ ΤΕΧΝΗ-ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ ΤΕΧΝΗ-ΕΠΙΣΤΗΜΕΣ ΤΕΧΝΗ-ΘΡΗΣΚΕΙΑ ΤΕΧΝΗ-ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΕΧΝΗ-ΚΟΙΝΩΝΙΑ ΤΕΧΝΗ-ΠΡΟΪΣΤΟΡΙΑ ΤΕΧΝΗ-ΤΗΣ ΑΜΕΡΙΚΗΣ ΤΕΧΝΗ-ΤΗΣ ΑΠΩ ΑΝΑΤΟΛΗΣ ΤΕΧΝΗ-ΤΗΣ ΑΣΙΑΣ ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΦΙΛΟΣΟΦΙΑ ΦΩΤΟΘΗΚΗ ΧΑΡΑΚΤΙΚΗ ΧΕΙΡΟΤΕΧΝΙΑ ΧΕΙΡΟΤΕΧΝΙΑ-ΤΕΧΝΙΚΕΣ

Δευτέρα 31 Οκτωβρίου 2022

Ένας απουλικός σκύφος στο Ληξούρι

Το αγγείο εκτίθεται στην Ιακωβάτειο Δημόσια Κεντρική Βιβλιοθήκη – Μουσείο Ληξουρίου  κατόπιν δωρεάς το 1963. Η Αρχαιολογική Συλλογή, μεταξύ άλλων, περιλαμβάνει ενδιαφέροντα πήλινα αγγεία, τα οποία, λόγω τυπολογίας και κατάστασης διατήρησης, πιθανότατα προέρχονται από τάφους, όπου θα είχαν τοποθετηθεί ως κτερίσματα.

Ο σκύφος είναι ευρύ αγγείο πόσεως, με δύο συνήθως οριζόντιες λαβές, ιδιαίτερα διαδεδομένος στην αρχαιότητα από τους πρώιμους χρόνους. H ονομασία συναντάται ήδη στην Οδύσσεια (ξ, 112) «καί οἱ πλησάμενος δῶκε σκύφος, ᾧ περ ἔπινεν, οἴνου ἐνίπλειον» («και άμ’ έφαγε κι ευφράνθηκεν, ο άλλος το ποτήρι, εκείν’ όπ’ έπινεν αυτός, όλο κρασί γεμάτο, του πρόσφερε», μτφρ. Ι. Πολυλά), καθώς και σε άλλους αρχαίους συγγραφείς.

Το αγγείο της Συλλογής σώζεται ακέραιο, ενώ έχει συγκολληθεί η μία λαβή.

Στις όψεις του φέρει φυτική διακόσμηση ως εξής: στη μία όψη (κύρια-εικ.1) κάτω από το χείλος ταινία, η οποία ορίζεται με εγχαράξεις και φέρει σχηματοποιημένο ιωνικό κυμάτιο που αποδίδεται με λευκή βαφή. Ακολουθεί, στη ζώνη των λαβών ταινία επίσης οριζόμενη με εγχαράξεις που φέρει εναλλάξ λευκές και κόκκινες «πινελιές». Από τη ζώνη αυτή κρέμονται τρία κλαδιά με φύλλα κισσού στα άκρα και φύλλα ελιάς στο κέντρο, αποδοσμένα με λευκή βαφή. Ενδιάμεσα τους, ρόδακες με εξίτηλη λευκή βαφή.

Εικόνα 2

Στην άλλη όψη (εικ.2), στη ζώνη των λαβών, φέρει οριζόντια ταινία εγχάρακτη με φύλλα κισσού λευκής εξίτηλης βαφής.

Το κάτω μέρος του σώματος είναι εξηρημένο (στο χρώμα του πηλού), όπως εξηρημένη είναι και η άνω επιφάνεια της δισκοειδούς βάσης.

Έχει αποδοθεί σε κατωιταλιώτικο (απουλικό) εργαστήριο, λόγω της διακόσμησής του, η οποία πήρε στη συμβατική ονομασία της  «Gnathia ware» από την πόλη Εγνατία της  Απουλίας όπου βρέθηκαν για πρώτη φορά. Χαρακτηρίζεται από τον συνδυασμό γραπτής και εγχάρακτης διακόσμησης και τη χρήση τριών κύριων χρωμάτων, του λευκού, του κίτρινου και του κόκκινου. Πιθανότατα η τεχνική αυτή πρωτοχρησιμοποιήθηκε στα κεραμεικά εργαστήρια ερυθρόμορφης κεραμεικής της Απουλίας από Έλληνες ζωγράφους (με τις συμβατικές ονομασίες: Konnakis & Compiègne) στα μέσα του 4ου π.Χ. αι. και ήταν πολύ διαδεδομένη στη Μεσόγειο.

Εικόνα 1 Το αγγείο εκτίθεται στην Ιακωβάτειο Δημόσια Κεντρική Βιβλιοθήκη – Μουσείο Ληξουρίου  κατόπιν δωρεάς το 1963.

Ενδεικτική βιβλιογραφία:

–Π. Καλλιγάς, «Αρχαιολογική Συλλογή Ληξουρίου», ΑΔ 24, 1969, Χρονικά Β2, σ. 269-270.

–H. G. Liddell-R. Scott, A Greek-English lexicon,  Oxford 1996, λ. «σκύφος», σ. 1618.

–J. R. Green, «Gnathia and other overpainted wares of Italy and Sicily: a survey». In: Geny E (ed), Ceramique hellenistiques et romaine, III, Presses Universitaires, Paris 2001, pp 57–103.

–A. Mangone-L.C. Giannossa-G. Colafemmina-R. Laviano-V. Redavid and A. Traini, «Gnathia and Red-Figured Pottery from Apulia: The Continuity of a Production Technology», 37ο Διεθνές Συνέδριο Αρχαιομετρίας, Σιέννα 2011.  https://www.researchgate.net/publication/25926543

Ελένη Παπαφλωράτου

Αρχαιολόγος (Msc

Προϊσταμένη Τμήματος Προϊστορικών και Κλασικών Αρχαιοτήτων και Μουσείων της Εφορείας Αρχαιοτήτων Κεφαλληνίας και Ιθάκης

Πηγή: Ελ. Παπαφλωράτου, Ιακωβάτειος Βιβλιοθήκη

http://anaskafi.blogspot.com/2022/10/blog-post_79.html

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...