ΠΡΟΣΩΠΑ

ΑΝΑΣΚΑΦΕΣ ΤΥΜΒΟΥ ΑΜΦΙΠΟΛΗΣ ΑΝΘΡΩΠΟΛΟΓΙΑ ΑΡΘΡΑ ΤΟΥ ΓΕΡ. ΓΕΡΟΛΥΜΑΤΟΥ ΑΡΘΡΑ-ΔΟΚΙΜΙΑ ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΑ ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗ ΓΛΥΠΤΙΚΗ ΔΙΕΘΝΗ ΔΥΤΙΚΗ ΑΘΗΝΑ ΕΚΘΕΣΕΙΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΕΛΛΗΝΕΣ ΑΡΧΑΙΟΙ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ. ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 12ου ΑΙΩΝΑ ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 14ου ΑΙΩΝΑ ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 15ου ΑΙΩΝΑ ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 16ου ΑΙΩΝΑ ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 17ου ΑΙΩΝΑ ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 18ου ΑΙΩΝΑ ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 19ου ΑΙΩΝΑ ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 20ου ΑΙΩΝΑ ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 21ου ΑΙΩΝΑ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ ΕΠΙΣΤΗΜΕΣ ΕΠΙΣΤΗΜΕΣ-ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ ΕΥΡΩΠΑΙΟΙ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 13ου ΑΙΩΝΑ ΕΥΡΩΠΑΙΟΙ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 14ου ΑΙΩΝΑ ΕΥΡΩΠΑΙΟΙ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 15ου ΑΙΩΝΑ ΕΥΡΩΠΑΙΟΙ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 16ου ΑΙΩΝΑ ΕΥΡΩΠΑΙΟΙ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 17ου ΑΙΩΝΑ ΕΥΡΩΠΑΙΟΙ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 18ου ΑΙΩΝΑ ΕΥΡΩΠΑΙΟΙ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 19ου ΑΙΩΝΑ ΕΥΡΩΠΑΙΟΙ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 20ου ΑΙΩΝΑ ΘΕΑΤΡΟ ΘΡΗΣΚΕΙΑ ΘΡΗΣΚΕΙΑ ΚΑΙ ΤΕΧΝΗ-ΜΕΛΕΤΗ- Γ. Γ. ΓΕΡΟΛΥΜΑΤΟΥ ΙΣΤΟΡΙΚΑ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ ΛΑΟΓΡΑΦΙΑ ΛΟΓΟΤΡΟΠΙΟ ΜΕΓΑΛΗ ΕΛΛΑΔΑ ΜΟΥΣΙΚΗ ΜΟΥΣΙΚΗ-ΕΛΛΗΝΕΣ ΣΥΝΘΕΤΕΣ ΜΥΘΟΙ & ΦΑΝΤΑΣΙΑ ΜΥΘΟΛΟΓΙΑ ΝΕΑ ΤΑΞΗ ΝΤΟΚΙΜΑΝΤΕΡ Ο ΚΥΝΙΚΟΣ ΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΑΙ ΤΟ ΣΥΜΠΑΝ ΤΟΥ ΠΝΕΥΜΑΤΟΣ ΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ ΣΤΟΝ ΑΓΩΝΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ ΤΟ 1821 ΟΙ ΙΣΤΟΡΙΚΕΣ ΜΑΧΕΣ ΤΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ ΟΙ ΠΟΙΗΜΑΤΟΓΡΑΦΙΕΣ ΜΟΥ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ-ΟΙΚΟΛΟΓΙΑ ΠΕΡΙΗΓΗΣΗ ΠΙΝΑΚΟΘΗΚΗ ΗΡΩΙΚΩΝ ΜΟΡΦΩΝ ΤΟΥ 1821 ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΗ ΚΛΗΡΟΝΟΜΙΑ ΠΡΟΣΩΠΑ ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ ΤΕΧΝΕΣ-ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ ΤΕΧΝΗ ΤΗΣ ΑΥΣΤΡΑΛΙΑΣ ΤΕΧΝΗ ΤΗς ΑΦΡΙΚΗΣ ΤΕΧΝΗ-ΕΛΛΗΝΙΣΜΟΣ ΤΕΧΝΗ-ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ ΤΕΧΝΗ-ΕΠΙΣΤΗΜΕΣ ΤΕΧΝΗ-ΘΡΗΣΚΕΙΑ ΤΕΧΝΗ-ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΕΧΝΗ-ΚΟΙΝΩΝΙΑ ΤΕΧΝΗ-ΠΡΟΪΣΤΟΡΙΑ ΤΕΧΝΗ-ΤΗΣ ΑΜΕΡΙΚΗΣ ΤΕΧΝΗ-ΤΗΣ ΑΠΩ ΑΝΑΤΟΛΗΣ ΤΕΧΝΗ-ΤΗΣ ΑΣΙΑΣ ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΦΙΛΟΣΟΦΙΑ ΦΩΤΟΘΗΚΗ ΧΑΡΑΚΤΙΚΗ ΧΕΙΡΟΤΕΧΝΙΑ ΧΕΙΡΟΤΕΧΝΙΑ-ΚΕΡΑΜΙΚΗ ΧΕΙΡΟΤΕΧΝΙΑ-ΤΕΧΝΙΚΕΣ

Πέμπτη 12 Ιανουαρίου 2023

“Nouveau Réalisme”: Η πρώτη διεθνής έκθεση του Μουσείου Γουλανδρή με το μπλε του Yves Klein και τα χρωματιστά γλυπτά της Niki de Saint Phalle

Μια σπάνια έκθεση με πάνω από 50 έργα από όλους τους καλλιτέχνες του επαναστατικού κινήματος του 20ου αιώνα "Nouveau Réalisme"

Κείμενο: Kατερίνα Παρρή

Η Niki de Saint Phalle, κόρη ενός Γάλλου και μιας Αμερικανίδας πέρασε την παιδική κι εφηβική της ηλικία στην Αμερική. Ο πατέρας της, την βίασε σε ηλικία 11 ετών. Σε ηλικία 18 ετών παντρεύτηκε τον παιδικό της φίλο, Harry Μathews, για να φύγει από το πολύ αυστηρό οικογενειακό περιβάλλον, στο οποίο ζούσε. Αποκτά μία κόρη και το 1952 ακολουθεί τον σύζυγό της στη Γαλλία ενώ αυτοδίδακτη, χωρίς καλλιτεχνική παιδεία, ζωγραφίζει ναΐφ πίνακες. Έπειτα από βαριά κατάθλιψη και νοσηλεία σε ψυχιατρική κλινική, ηλεκτροσόκ και θεραπείες με ινσουλίνη, αναγνωρίζει τη σωτήρια και θεραπευτική σημασία της ζωγραφικής στη ζωή της. Στο Παρίσι γνωρίζει τον Tinguely και αρχίζει και δημιουργεί τους πρώτους σκελετούς για τα γύψινα ανάγλυφα που θα την οδηγήσουν μέσα από την καλλιτεχνική της πορεία τελικά στα τεράστια της γλυπτά, τις περίφημες Nanas, για τις οποίες είναι ιδιαίτερα γνωστή ως καλλιτέχνιδα.

Τον Φεβρουάριο του 1961 εντάσσεται στην ομάδα των Νέων Ρεαλιστών, αποτελώντας τη μοναδική γυναίκα από τους 13 καλλιτέχνες του επαναστατικού κινήματος Nouveau réalisme, το οποίο και αναπτύχθηκε μεταξύ των Dada και της Pop Art, και ανέτρεψε τα μέχρι τότε δεδομένα της τέχνης του 20ού αιώνα. Οι μορφές της Niki de Saint Phalle είναι γεμάτες ζωηρά χρώματα, είναι χαρούμενες, χορευτικές και μαζί με τις στρουμπουλές κι επιβλητικές Nanas της, αποτελούν μια ωδή στη θηλυκότητα και τον φεμινισμό. Συγχρόνως όμως αποτελούν και την επιτομή τού πώς η τέχνη μετατρέπει τον φόβο σε χαρά και το τραύμα σε δημιουργία.

Αποκλειστικά για το κίνημα Nouveau Réalisme ή Νέος Ρεαλισμός, με το ίδιο το όνομά του ως τίτλο παρουσιάζει το Ίδρυμα Βασίλη & Ελίζας Γουλανδρή φέτος τον χειμώνα στο Μουσείο της Αθήνας την πρώτη του διεθνή έκθεση. Και ο λόγος που ξεκίνησα με την αληθινή και γεμάτη τραύματα ιστορία της Niki de Saint Phalle, έστω και συνοπτικά, δεν είναι τυχαίος, καθώς όπως μοιράστηκε μαζί μας στη συνέντευξη Τύπου η Μαρία Κουτσομάλλη-Moreau, Υπεύθυνη της Συλλογής του Ιδρύματος Βασίλη & Ελίζας Γουλανδρή και συνεπιμελήτρια της νέας έκθεσης μαζί με την Marion Meyer (Πρόεδρος της Διεθνούς Ένωσης Man Ray): αυτό που θα ήθελαν περισσότερο απ’ όλα με αυτή την περιοδική έκθεση είναι ο επισκέπτης βγαίνοντας να φύγει με ένα χαμόγελο, να γεμίσει με αισιοδοξία. Έχοντας επιτύχει την πιο τρανή απόδειξη ότι, παρά τη δυσκολία της κατάστασης και με πλήρη επίγνωση σε ό,τι επικρατεί γύρω μας, στη ζωή μας και στον κόσμο, χωρίς κανένα φίλτρο, η Τέχνη θεραπεύει …επουλώνει τις πληγές μας.

 

Άποψη της έκθεσης «Nouveau réalisme» Photo: © Χριστόφορος Δουλγέρης



Άποψη της έκθεσης «Nouveau réalisme» Photo: © Χριστόφορος Δουλγέρης

Η Nouveau Réalisme είναι μία πολύ σπάνια έκθεση, αυτήν ακριβώς τη λέξη χρησιμοποίησε και η Marion Meyer, καθώς πραγματεύεται ένα κίνημα που δεν γνωρίζουμε ενδεχομένως όσο αξίζει και συγκεντρώνει έργα και από τους 13 καλλιτέχνες της ομάδας, κάτι που επίσης είναι σπάνιο.

Για τη συνέχεια εδώ

https://elculture.gr/nouveau-realisme-i-proti-diethnis-ekthesi-tou-mouseiou-goulandri-me-to-ble-tou-yves-klein-kai-ta-chromatista-glypta-tis-niki-de-saint-phalle/

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...