ΠΡΟΣΩΠΑ

ΑΝΑΣΚΑΦΕΣ ΤΥΜΒΟΥ ΑΜΦΙΠΟΛΗΣ ΑΝΘΡΩΠΟΛΟΓΙΑ ΑΡΘΡΑ ΤΟΥ ΓΕΡ. ΓΕΡΟΛΥΜΑΤΟΥ ΑΡΘΡΑ-ΔΟΚΙΜΙΑ ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΑ ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗ ΓΛΥΠΤΙΚΗ ΔΙΕΘΝΗ ΔΥΤΙΚΗ ΑΘΗΝΑ ΕΚΘΕΣΕΙΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΕΛΛΗΝΕΣ ΑΡΧΑΙΟΙ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ. ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 12ου ΑΙΩΝΑ ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 14ου ΑΙΩΝΑ ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 15ου ΑΙΩΝΑ ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 16ου ΑΙΩΝΑ ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 17ου ΑΙΩΝΑ ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 18ου ΑΙΩΝΑ ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 19ου ΑΙΩΝΑ ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 20ου ΑΙΩΝΑ ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 21ου ΑΙΩΝΑ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ ΕΠΙΣΤΗΜΕΣ ΕΠΙΣΤΗΜΕΣ-ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ ΕΥΡΩΠΑΙΟΙ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 13ου ΑΙΩΝΑ ΕΥΡΩΠΑΙΟΙ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 14ου ΑΙΩΝΑ ΕΥΡΩΠΑΙΟΙ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 15ου ΑΙΩΝΑ ΕΥΡΩΠΑΙΟΙ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 16ου ΑΙΩΝΑ ΕΥΡΩΠΑΙΟΙ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 17ου ΑΙΩΝΑ ΕΥΡΩΠΑΙΟΙ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 18ου ΑΙΩΝΑ ΕΥΡΩΠΑΙΟΙ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 19ου ΑΙΩΝΑ ΕΥΡΩΠΑΙΟΙ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 20ου ΑΙΩΝΑ ΘΕΑΤΡΟ ΘΡΗΣΚΕΙΑ ΘΡΗΣΚΕΙΑ ΚΑΙ ΤΕΧΝΗ-ΜΕΛΕΤΗ- Γ. Γ. ΓΕΡΟΛΥΜΑΤΟΥ ΙΣΤΟΡΙΚΑ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ ΛΑΟΓΡΑΦΙΑ ΛΟΓΟΤΡΟΠΙΟ ΜΕΓΑΛΗ ΕΛΛΑΔΑ ΜΟΥΣΙΚΗ ΜΟΥΣΙΚΗ-ΕΛΛΗΝΕΣ ΣΥΝΘΕΤΕΣ ΜΥΘΟΙ & ΦΑΝΤΑΣΙΑ ΜΥΘΟΛΟΓΙΑ ΝΕΑ ΤΑΞΗ ΝΤΟΚΙΜΑΝΤΕΡ Ο ΚΥΝΙΚΟΣ ΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΑΙ ΤΟ ΣΥΜΠΑΝ ΤΟΥ ΠΝΕΥΜΑΤΟΣ ΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ ΣΤΟΝ ΑΓΩΝΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ ΤΟ 1821 ΟΙ ΙΣΤΟΡΙΚΕΣ ΜΑΧΕΣ ΤΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ ΟΙ ΠΟΙΗΜΑΤΟΓΡΑΦΙΕΣ ΜΟΥ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ-ΟΙΚΟΛΟΓΙΑ ΠΕΡΙΗΓΗΣΗ ΠΙΝΑΚΟΘΗΚΗ ΗΡΩΙΚΩΝ ΜΟΡΦΩΝ ΤΟΥ 1821 ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΗ ΚΛΗΡΟΝΟΜΙΑ ΠΡΟΣΩΠΑ ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ ΤΕΧΝΕΣ-ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ ΤΕΧΝΗ ΤΗΣ ΑΥΣΤΡΑΛΙΑΣ ΤΕΧΝΗ ΤΗς ΑΦΡΙΚΗΣ ΤΕΧΝΗ-ΕΛΛΗΝΙΣΜΟΣ ΤΕΧΝΗ-ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ ΤΕΧΝΗ-ΕΠΙΣΤΗΜΕΣ ΤΕΧΝΗ-ΘΡΗΣΚΕΙΑ ΤΕΧΝΗ-ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΕΧΝΗ-ΚΟΙΝΩΝΙΑ ΤΕΧΝΗ-ΠΡΟΪΣΤΟΡΙΑ ΤΕΧΝΗ-ΤΗΣ ΑΜΕΡΙΚΗΣ ΤΕΧΝΗ-ΤΗΣ ΑΠΩ ΑΝΑΤΟΛΗΣ ΤΕΧΝΗ-ΤΗΣ ΑΣΙΑΣ ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΦΙΛΟΣΟΦΙΑ ΦΩΤΟΘΗΚΗ ΧΑΡΑΚΤΙΚΗ ΧΕΙΡΟΤΕΧΝΙΑ ΧΕΙΡΟΤΕΧΝΙΑ-ΚΕΡΑΜΙΚΗ ΧΕΙΡΟΤΕΧΝΙΑ-ΤΕΧΝΙΚΕΣ

Τετάρτη 23 Αυγούστου 2023

Η θαλασσινή αύρα του Γιάννη Αδαμάκη

Στη Ναύπακτο, αναζήτησε την ακτινοβολία μιας πανάρχαιας ναυτικής κληρονομιάς 

Γεννημένος στο λιμάνι του Πειραιά και μεγαλώνοντας σε οικογένεια με ναυτική παράδοση, ο Γιάννης Αδαμάκης επόμενο ήταν να ασχοληθεί με τη θάλασσα και να μας χαρίζει εντυπωσιακά και ως ένα βαθμό αυτοβιογραφικά έργα της ναυτοσύνης μας «… από ταπεινές ψαρόβαρκες, έως μεγάλα φορτηγά».

Ο δεσμός του με το μεγαλύτερο λιμάνι της χώρας έγινε η αφορμή να ασχοληθεί και με ένα άλλο ελληνικό λιμάνι -μικρότερο μεν-  μεγάλης οικονομικής αλλά κυρίως ιστορικής σημασίας, είναι το λιμάνι της Ναυπάκτου.

 

Γιάννης Αδαμάκης, Ναυμαχία, 2023, 120Χ100 εκ., ακρυλικά σε μουσαμά

Η έκθεση «ΝΑΥΣ + ΠΗΓΝΥΜΙ» που παρουσιάζει το φετινό καλοκαίρι στο Φετιχιέ Τζαμί της Ναυπάκτου είναι ουσιαστικά ένα από τα σημαντικότερα κομμάτια της ζωγραφικής του Γιάννη Αδαμάκη. Πλαισιώνει τις εκδηλώσεις για τους επετειακούς εορτασμούς της Ναυμαχίας της Ναυπάκτου και εγκαινιάζεται από την από την Υπουργό Πολιτισμού Δρ Λίνα Μενδώνη, την Τετάρτη 9 Αυγούστου.

Τα σπλάχνα τους κι η θάλασσα ποτέ δεν ησυχάζουν.

Γλυκειά κι ελεύθερ’ η ψυχή σα νά ‘τανε βγαλμένη,

κι υψώναν με χαμόγελο την όψη τη φθαρμένη.

Διονύσιος Σολωμός, Ελεύθεροι Πολιορκημένοι

Ο Γιάννης Αδαμάκης δέχτηκε με μεγάλο ενθουσιασμό την πρότασή μας να εκθέσει έργα του στο Φετιχιέ Τζαμί στη Ναύπακτο. Ίσως γιατί το πρώτο συνθετικό του ονόματός της πόλης είναι το ΝΑΥΣ και ο Αδαμάκης αγαπάει τόσο πολύ τα καράβια και τη θάλασσα. Θα μπορούσε να πει κανείς, πως το αλμυρό νερό είναι εγγεγραμμένο στο DNA του, μια ναυτική προγονική μνήμη, που ενσταλάζει μέσα του άπειρους συνδυασμούς αποχρώσεων του μπλε.

 

Γιάννης Αδαμάκης, Ελευθέρωση, 2023, 120Χ100 εκ., ακρυλικά σε μουσαμά

Επηρεασμένος από την αμέσως προηγούμενη έκθεσή του για τους εορτασμούς του 1821, επίσης με το Υπουργείο Πολιτισμού, βρήκε ξανά την αφορμή να συνεχίσει την καλλιτεχνική του αναζήτηση για τη σύζευξη της μνήμης με την πολιτιστική μας κληρονομιά. Αφού αποδέχτηκε την πρόταση για τη συνεργασία μας, σε δεύτερο χρόνο, επισκεπτόμενος την πόλη, βυθίστηκε στην μακραίωνη ιστορία της και φιλοτέχνησε δυο έργα με ιστορικό θέμα : την περίφημη Ναυμαχία της Ναυπάκτου (7 Οκτωβρίου 1571)  και την Απελευθέρωση της Ναυπάκτου (18 Απριλίου 1829). Για να μπορέσει να αποδώσει με τον δικό του μοναδικό τρόπο τη Ναυμαχία, μελέτησε επισταμένως τους πίνακες των Veronese και Vicentino, παρατήρησε τους χάρτες με τη διάταξη της μάχης, τα λάβαρα και κυρίως τα πλοία εκείνης της περιόδου. Αντίστοιχα, για την Απελευθέρωση της Ναυπάκτου, έλαβε υπόψιν του το σωζόμενο έργο του Leblanc. Οι ήρωες και τα σύμβολα μεταφέρονται στον μαγικό χωροχρόνο του Αδαμάκη, μετουσιώνονται, και αναπνέουν ξανά ελεύθερα την θαλασσινή αύρα.

 

Γιάννης Αδαμάκης, Ναύπακτος, 2023, 120Χ100 εκ., ακρυλικά σε μουσαμά

Ο Αδαμάκης γεννήθηκε και μεγάλωσε και αυτός σε ένα λιμάνι, πολύ μεγαλύτερο από τη Ναύπακτο, στον Πειραιά, και αυτό σίγουρα έστω και υποσυνείδητα κατεύθυνε τον χρωστήρα του σε πειραγμένες θαλασσογραφίες και σε πλοία που ποικίλλουν από ταπεινές ψαρόβαρκες, έως μεγάλα φορτηγά. Στην αγκαλιά του Κορινθιακού κόλπου, στη Ναύπακτο, αναζήτησε την ακτινοβολία μιας πανάρχαιας ναυτικής κληρονομιάς. Ο πίνακας με τα μαβιά χρώματα από την παραλία της Ναυπάκτου θαρρείς πως ψιθυρίζει ιστορίες μεγαλείου αυτής της στενής λωρίδας θάλασσας, εκεί όπου το πνεύμα του νερού συναντά τον μαΐστρο και οι νύμφες του νερού κρύβονται στα βράχια κάτω από τις ενετικές πολεμίστρες.

Ένας ζωγράφος που δεν φοβάται να πειραματιστεί. Είναι εμφανές πως δεν διστάζει να κατακερματίσει το έργο του και να το αναπλάσει. Σπάει τον καμβά του σε μικρά τεμάχια θάλασσας, στα οποία κολυμπούν ιστορικά πρόσωπα, ποίηση, σημειώσεις, σκέψεις. Κάθε έργο του μια περίτεχνη, αυτόνομη, κιβωτός τέχνης. Μια Οδύσσεια, στην οποία καλείσαι κάθε φορά, ξανά και ξανά, να αναζητήσεις τη δική σου Ιθάκη. Ο Αδαμάκης είναι προσηνής, παρά την αναγνωρισιμότητά του και κάτι από αυτή την ταπεινότητα του χαρακτήρα, αυτή την «παιδική αθωότητα», διεισδύει και στα έργα του.

Για την επιμέλεια της έκθεσης

Δρ Ολυμπία Βικάτου, Προϊσταμένη Αρχαιολόγος ΕΦΑΑΙΤΛ

Βίβιαν Στάικου, Αρχαιολόγος ΕΦΑΑΙΤΛ

 

Γιάννης Αδαμάκης. Φωτογραφία Μαρία Αφθεντοπούλου

 

Ο καλλιτέχνης για την έκθεση του

Περπατώ δίπλα στη θάλασσα.

Επαναφέρω παιδικές, καλοκαιρινές, υγρές μνήμες.

Προβληματίζομαι για το ενδεχόμενο, ενός απρόβλεπτου περιστατικού.

Τα γεγονότα κρύβουν την ιστορία τους. Βασανίζονται. Ανησυχούν μην τυχόν αποκαλυφθούν.

Κι όμως αγωνιζόμαστε, να τα προβάλουμε. Θεμελιώνουμε μια εξωραϊσμένη εικόνα, σαν ταινία σε θερινό σινεμά. Φοράμε νοικιασμένα κοστούμια. Μεταφέρουμε εξαντλημένες εικόνες στο μέλλον.

Επιμένω σε μια παιδική ματιά. Αυτόματες σκέψεις. Χέρια που κρύβουν συναισθήματα. Μια «αφελή» – αυτοβιογραφική προσέγγιση. Κρυμμένα κείμενα κάτω από φθαρμένα εξώφυλλα. Ιστορίες. Κόλλες τυπωμένες κι απ’ τις δυο πλευρές. Αριθμημένα τετράδια. Σκισμένες σελίδες. Σταγόνες μελανιού. Λερωμένα δάχτυλα.

Δανείστηκα εικόνες. Ζωγράφισα παλιές, αλλά και πρόσφατες αναμνήσεις.

Περιμένω κάποιο μήνυμα. Περιμένω να χτυπήσει το τηλέφωνο.

Τελικά δεν το σηκώνω.

Περπατώ δίπλα σε μια φιλόξενη θάλασσα, που διηγείται πυρετώδεις – μυθικές περιπέτειες. Χαίρομαι για την ευκαιρία της εμπειρίας.

Χαίρομαι που βρίσκομαι ανάμεσα σε φιλικά πρόσωπα.

Γιάννης Αδαμάκης, Ναύπακτος 2023

 

Φετιχιέ Τζαμί

Στα πλαίσια των εγκαινίων η Ζαΐρα Νικολακοπούλου Παπαδημητρίου (Μέτζο σοπράνο) και η Μαλγκόσια Σόμπτσικ (όμποε) παρουσιάζουν ένα ταξίδι κλασικής μουσικής

Η έκθεση διοργανώνεται από την Εφορεία Αρχαιοτήτων Αιτωλοακαρνανίας και Λευκάδος, τον Δήμο Ναυπακτίας και τα Σύγχρονα Εκπαιδευτήρια Κοτρώνη. Συνοδεύεται από δίγλωσσο κατάλογο (ελληνικά και αγγλικά) και   πλαισιώνει τις εκδηλώσεις για τους επετειακούς εορτασμούς της Ναυμαχίας της Ναυπάκτου (30  Σεπτεμβρίου – 7 Οκτωβρίου).

Αρχική εικόνα: Βράχια, 2023, 80Χ100 εκ. ακρυλικά σε μουσαμά

 

Φετιχιέ Τζαμί Ναυπάκτου

Εγκαίνια: Τετάρτη, 9 Αυγούστου, 20.00

Διάρκεια έκθεσης: 9 Αυγούστου – 10 Σεπτεμβρίου και 28 Σεπτεμβρίου – 7 Οκτωβρίου

Ώρες λειτουργίας: Καθημερινά 11.00 – 13.00 και 19.00 – 22.00 (Εκτός Τρίτης) Είσοδος Ελεύθερη

Παρέχονται εκπαιδευτικές ξεναγήσεις για σχολικές μονάδες.

Πληροφορίες: 2631055654

https://www.art22.gr/%ce%b7-%ce%b8%ce%b1%ce%bb%ce%b1%cf%83%cf%83%ce%b9%ce%bd%ce%ae-%ce%b1%cf%8d%cf%81%ce%b1-%cf%84%ce%bf%cf%85-%ce%b3%ce%b9%ce%ac%ce%bd%ce%bd%ce%b7-%ce%b1%ce%b4%ce%b1%ce%bc%ce%ac%ce%ba%ce%b7/

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...