Άποψη της έκθεσης «Le monde comme il va», Bourse de Commerce - Συλλογή Pinault, Παρίσι, 2024. © Tadao Ando Architect & Associates, Niney et Marca Architectes, agence Pierre-Antoine Gatier. Φωτογραφία: Pierre Pierre Gatier: Florent Michel/11h45/Pinault Collection. © Kimsooja/ADAGP, Παρίσι, 2024.
Τα μεγάλα μουσεία του κόσμου φιλοξενούν σημαντικές εκθέσεις και φέτος το καλοκαίρι.
Αργυρώ Μποζώνη
Ο
καθρέφτης των πάντων στο Bourse de Commerce
Για να επισκεφθείτε το
Bourse de Commerce, ένα παλιό χρηματιστήριο σιτηρών και χώρο τέχνης που
στεγάζει τη συλλογή Pinault στο κέντρο του Παρισιού, θα ξεχάσετε τις γόβες
στιλέτο· θα φορέσετε τα ειδικά παπούτσια που θα σας δώσουν στην είσοδο. Θα
ξεχάσετε και τις φούστες, γιατί στη Ροτόντα το δάπεδο είναι καλυμμένο με
καθρέφτες· το σώμα του επισκέπτη, μέσα στην ακινησία ή την καθετότητά του,
εγγράφεται σαν «βελόνα στο ύφασμα του κόσμου». Πρόκειται για μια καλλιτεχνική
εγκατάσταση με τίτλο «To Breathe – Constellation» με την οποία η
Νοτιοκορεάτισσα καλλιτέχνιδα Kimsooja κάνει μια παρέμβαση στον χώρο μνημειώδη
και αιθέρια, αντιστρέφοντας την αρχιτεκτονική και μαζί την τάξη του κόσμου.
Ο ουρανός του γυάλινου
θόλου του κτιρίου που ανακαίνισε ευφυώς ο Ιάπωνας αρχιτέκτονας Tadao Ando
αποκτά ένα απύθμενο βάθος, αλλοιώνοντας την αντίληψή μας για το Διάστημα και
όσα γνωρίζουμε για τον νόμο της βαρύτητας. Το Bourse έκανε ανάθεση εν λευκώ
στην εννοιολογική καλλιτέχνιδα, η οποία έφτιαξε έργα, χρησιμοποιώντας ύφασμα,
φως και ήχο, που τοποθέτησε στις 24 προθήκες που περιβάλλουν τη Ροτόντα. Αυτά
τα έργα αντανακλούν την πρακτική της και απηχούν τον πυρήνα του έργου της,
θέτοντας ερωτήματα που αφορούν την ανθρώπινη συνθήκη, ζητήματα αισθητικής,
πολιτισμού, πολιτικής και περιβάλλοντος.
«Θα ήθελα να δημιουργήσω
έργα που είναι σαν το νερό και τον αέρα, τα οποία δεν μπορείς να κατέχεις, αλλά
μπορούν να τα μοιραστούν όλοι», λέει η Kimsooja, η δουλειά της οποίας, από τα
τέλη της δεκαετίας του 1970, έχει επιβληθεί στη διεθνή καλλιτεχνική σκηνή ως
καθολική εμπειρία.
Στο
Λούβρο αφιέρωμα στην ολυμπιακή ιδέα
Αττικός ερυθρόμορφος κρατήρας: Αγώνας του Ηρακλή και του Ανταίου Περίπου 515-510 π.Χ. Παρίσι, Μουσείο του Λούβρου, Τμήμα Ελληνικών, Ετρουσκικών και Ρωμαϊκών Αρχαιοτήτων
Ο επισκέπτης της
γαλλικής πρωτεύουσας, που αυτό το καλοκαίρι διοργανώνει τους Ολυμπιακούς
Αγώνες, μπορεί να δει σχετικές εκθέσεις σε πολλά μουσεία, αλλά η μεγαλύτερη και
πιο ενδιαφέρουσα, η οποία αφορά και την Ελλάδα, είναι αυτή στο Λούβρο με τίτλο
«Ολυμπισμός, μια σύγχρονη εφεύρεση, μια αρχαία κληρονομιά» («Olympism: Modern
invention, ancient legacy») που θα διαρκέσει έως τις 16 Σεπτεμβρίου. Ο τίτλος
παραπέμπει στην αθλητική ιδέα όπως διαμορφώθηκε στην αρχαία Ελλάδα κατά το
πνεύμα των Ολυμπιακών Αγώνων· μια φιλοσοφία ζωής που προωθεί και συνδυάζει
αρμονικά τις αρετές του σώματος και της ψυχής.
Émile
Gilliéron, Σχέδιο καρτ ποστάλ για την Ολυμπιάδα του 1906. Χορός γυναικών,
μολύβι και μελάνι σε χαρτόνι
Σε αυτή την έκθεση θα
ανακαλύψουμε οτιδήποτε σχετικό με την αναβίωση των Αγώνων στα τέλη του 19ου
αιώνα: το πολιτικό πλαίσιο της εποχής, τις εικονογραφικές πηγές στις οποίες
βασίστηκαν οι διοργανωτές και τον τρόπο που οργάνωσαν την όλη προσπάθεια. Εκτός
από τον Pierre de Coubertin, ενορχηστρωτή της αναβίωσης, φωτίζονται κι άλλες
προσωπικότητες, όπως ο Ελβετός σχεδιαστής Émile Gilliéron, ο επονομαζόμενος
«επίσημος καλλιτέχνης των Ολυμπιακών Αγώνων του 1896 και των Μεσολυμπιακών
Αγώνων του 1906» που διεξήχθησαν αμφότεροι στην Αθήνα. Ήταν αυτός που σχεδίασε
τα τρόπαια των νικητών, αλλά και γραμματόσημα, αφίσες, καρτ ποστάλ, αναμνηστικά
και την πρώτη σειρά γραμματοσήμων αθλητικών αγώνων στον κόσμο –εξού και η
γέννηση του ολυμπιακού φιλοτελισμού–, εμπνεόμενος από ανακαλύψεις που έγιναν
στις ανασκαφές των σημαντικότερων αρχαιολογικών χώρων εκείνης της περιόδου. Εδώ
εκτίθεται επίσης το πρώτο ολυμπιακό κύπελλο, γνωστό ως «Bréal’s Cup», που
δημιουργήθηκε για τον νικητή του πρώτου Μαραθωνίου, αθλήματος που θεσμοθετήθηκε
για τους σύγχρονους Ολυμπιακούς Αγώνες.
Η έκθεση δείχνει πώς,
στο όνομα του αθλητισμού, η συμμαχία επιστημονικών κλάδων κατάφερε να
δημιουργήσει αυτό το παγκόσμιο αθλητικό γεγονός.
Ο
Jean Cocteau στη Βενετία με μια μεγάλη αναδρομική
Jean Cocteau, Oedipus, or, the Crossing of Three Roads (Œdipe ou le carrefour des trois routes), 1951. Private Collection. © Adagp/Comité Cocteau, Paris, by SIAE 2024
Μπορεί η 60ή Μπιενάλε Τέχνης
με θέμα «Foreigners
Everywhere»
σε επιμέλεια Adriano
Pedrosa
να διοργανώνεται φέτος στη Βενετία…
Για
τη συνέχεια εδώ:
https://www.lifo.gr/culture/eikastika/13-megales-diethneis-eikastikes-ektheseis-gia-ton-aygoysto
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου