ΠΡΟΣΩΠΑ

ΑΝΑΣΚΑΦΕΣ ΤΥΜΒΟΥ ΑΜΦΙΠΟΛΗΣ ΑΝΘΡΩΠΟΛΟΓΙΑ ΑΡΘΡΑ ΤΟΥ ΓΕΡ. ΓΕΡΟΛΥΜΑΤΟΥ ΑΡΘΡΑ-ΔΟΚΙΜΙΑ ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΑ ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗ ΓΛΥΠΤΙΚΗ ΔΙΕΘΝΗ ΔΥΤΙΚΗ ΑΘΗΝΑ ΕΚΘΕΣΕΙΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΕΛΛΗΝΕΣ ΑΡΧΑΙΟΙ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ. ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 12ου ΑΙΩΝΑ ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 14ου ΑΙΩΝΑ ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 15ου ΑΙΩΝΑ ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 16ου ΑΙΩΝΑ ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 17ου ΑΙΩΝΑ ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 18ου ΑΙΩΝΑ ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 19ου ΑΙΩΝΑ ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 20ου ΑΙΩΝΑ ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 21ου ΑΙΩΝΑ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ ΕΠΙΣΤΗΜΕΣ ΕΠΙΣΤΗΜΕΣ-ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ ΕΥΡΩΠΑΙΟΙ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 13ου ΑΙΩΝΑ ΕΥΡΩΠΑΙΟΙ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 14ου ΑΙΩΝΑ ΕΥΡΩΠΑΙΟΙ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 15ου ΑΙΩΝΑ ΕΥΡΩΠΑΙΟΙ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 16ου ΑΙΩΝΑ ΕΥΡΩΠΑΙΟΙ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 17ου ΑΙΩΝΑ ΕΥΡΩΠΑΙΟΙ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 18ου ΑΙΩΝΑ ΕΥΡΩΠΑΙΟΙ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 19ου ΑΙΩΝΑ ΕΥΡΩΠΑΙΟΙ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 20ου ΑΙΩΝΑ ΘΕΑΤΡΟ ΘΡΗΣΚΕΙΑ ΘΡΗΣΚΕΙΑ ΚΑΙ ΤΕΧΝΗ-ΜΕΛΕΤΗ- Γ. Γ. ΓΕΡΟΛΥΜΑΤΟΥ ΙΣΤΟΡΙΚΑ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ ΛΑΟΓΡΑΦΙΑ ΛΟΓΟΤΡΟΠΙΟ ΜΕΓΑΛΗ ΕΛΛΑΔΑ ΜΟΥΣΙΚΗ ΜΟΥΣΙΚΗ-ΕΛΛΗΝΕΣ ΣΥΝΘΕΤΕΣ ΜΥΘΟΙ & ΦΑΝΤΑΣΙΑ ΜΥΘΟΛΟΓΙΑ ΝΕΑ ΤΑΞΗ ΝΤΟΚΙΜΑΝΤΕΡ Ο ΚΥΝΙΚΟΣ ΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΑΙ ΤΟ ΣΥΜΠΑΝ ΤΟΥ ΠΝΕΥΜΑΤΟΣ ΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ ΣΤΟΝ ΑΓΩΝΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ ΤΟ 1821 ΟΙ ΙΣΤΟΡΙΚΕΣ ΜΑΧΕΣ ΤΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ ΟΙ ΠΟΙΗΜΑΤΟΓΡΑΦΙΕΣ ΜΟΥ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ-ΟΙΚΟΛΟΓΙΑ ΠΕΡΙΗΓΗΣΗ ΠΙΝΑΚΟΘΗΚΗ ΗΡΩΙΚΩΝ ΜΟΡΦΩΝ ΤΟΥ 1821 ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΗ ΚΛΗΡΟΝΟΜΙΑ ΠΡΟΣΩΠΑ ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ ΤΕΧΝΕΣ-ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ ΤΕΧΝΗ ΤΗΣ ΑΥΣΤΡΑΛΙΑΣ ΤΕΧΝΗ ΤΗς ΑΦΡΙΚΗΣ ΤΕΧΝΗ-ΕΛΛΗΝΙΣΜΟΣ ΤΕΧΝΗ-ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ ΤΕΧΝΗ-ΕΠΙΣΤΗΜΕΣ ΤΕΧΝΗ-ΘΡΗΣΚΕΙΑ ΤΕΧΝΗ-ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΕΧΝΗ-ΚΟΙΝΩΝΙΑ ΤΕΧΝΗ-ΠΡΟΪΣΤΟΡΙΑ ΤΕΧΝΗ-ΤΗΣ ΑΜΕΡΙΚΗΣ ΤΕΧΝΗ-ΤΗΣ ΑΠΩ ΑΝΑΤΟΛΗΣ ΤΕΧΝΗ-ΤΗΣ ΑΣΙΑΣ ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΦΙΛΟΣΟΦΙΑ ΦΩΤΟΘΗΚΗ ΧΑΡΑΚΤΙΚΗ ΧΕΙΡΟΤΕΧΝΙΑ ΧΕΙΡΟΤΕΧΝΙΑ-ΚΕΡΑΜΙΚΗ ΧΕΙΡΟΤΕΧΝΙΑ-ΤΕΧΝΙΚΕΣ

Σάββατο 21 Δεκεμβρίου 2024

Η ιστορία της φάτνης από το 1223 μ.Χ

Η αρχαιότερη ομιλία για τη μεγάλη αυτή ημέρα της χριστιανοσύνης εκφωνήθηκε από τον Μέγα Βασίλειο το 376 στην Καισάρεια της Καππαδοκίας.Οι χριστιανοί από τις αρχές του 3ου αιώνα άρχισαν να τιμούν με τρόπο ιδιαίτερο τον ερχομό του Ιησού στον επίγειο κόσμο.

Σύμφωνα με την παράδοση, η αρχαιότερη ομιλία για τη μεγάλη αυτή ημέρα της χριστιανοσύνης εκφωνήθηκε από τον Μέγα Βασίλειο το 376 στην Καισάρεια της Καππαδοκίας. Με τη Γέννηση του Θεανθρώπου αρχίζουν τις αφηγήσεις τους οι ευαγγελιστές Λουκάς και Ματθαίος, ιστορώντας ο καθένας με τον τρόπο του το μεγάλο θαύμα.

Από την ανάγνωση των ευαγγελίων μαθαίνουμε ότι ο Ιησούς γεννήθηκε επί Οκταβιανού Αυγούστου και ότι Άγγελος Κυρίου επισκέφθηκε τον Ιωσήφ και τον ενημέρωσε για όλα όσα επρόκειτο να συμβούν. Άγγελος Κυρίου εμφανίζεται, επίσης, και στους ποιμένες αγγέλλοντας το χαρμόσυνο γεγονός ενώ πλήθος αγγέλων ψάλλουν το Δόξα εν υψίστοις Θεώ και επί γης ειρήνη εν ανθρώποις ευδοκία καθόσον ένα άστρο φωτεινό, εξ Ανατολής, οδηγεί τρεις Μάγους στη φάτνη της Βηθλεέμ. Εκεί μαζί με τους βοσκούς προσκυνούν το Θεάνθρωπο προσφέροντάς του χρυσόν, λίβανο και σμύρνα, σύμφωνα με την αφήγηση του ευαγγελιστή Ματθαίου.

Η σκηνή αυτή των ευαγγελίων δεν άργησε να γίνει μια από τις πλέον αγαπημένες αναπαραστάσεις τόσο στην τέχνη όσο και στη χειροτεχνία, με τις περίφημες φάτνες, η οποία συνδέεται άρρηκτα με τα ήθη και τα έθιμα κάθε τόπου.

Ο Φτωχούλης του Θεού

Στον άγιο Φραγκίσκο της Ασίζης, γνωστός και από το μυθιστόρημα του Νίκου Καζαντζάκη ως «Ο φτωχούλης του Θεού» αποδίδεται η πρώτη ζωντανή φάτνη το 1223. Στην πόλη Greccio της Ιταλίας, μέσα σε μια σπηλιά, την οποία ανθρακωρύχοι καλόγηροι είχαν επιλέξει ως ερημητήριο. Από τον βιογράφο του Tommaso da Celano (1200-1265) μαθαίνουμε ότι ο Φραγκίσκος τη νύχτα εκείνη κήρυξε τον θείο λόγο και ύστερα προχώρησε στη φάτνη, πέρασε μέσα από ζώα, ποιμένες και βασιλιάδες-μάγους ολοζώντανους, και πήρε στα χέρια του το βρέφος προσδίδοντας ακόμη μεγαλύτερη κατάνυξη στη σκηνή.


Στον κόσμο των μαριονεττών

Με το πέρασμα του χρόνου και χάρη στη δράση των φραγκισκανών η ιδέα του Φτωχούλη του Θεού γίνεται χριστουγεννιάτικο έθιμο τόσο στην Ιταλία όσο και στην Προβηγκία (Γαλλία). Η πρώτη φάτνη με μαριονέτες που έγινε αντικείμενο θαυμασμού στήθηκε στη Μασσαλία το 1775 από έναν ντόπιο ονόματι Laurent ο οποίος για να προσδώσει στην ατμόσφαιρα εξωτισμό δεν δίστασε να εισάγει στη φάτνη του ταράνδους, ιπποπόταμους και καμηλοπαρδάλεις!

Στα σπίτια των αριστοκρατών

Μετά τους λατρευτικούς χώρους στους οποίους στεγάστηκαν οι πρώτες τρισδιάστατες αναπαραστάσεις της ευαγγελικής αφήγησης των Χριστουγέννων ήρθε και η σειρά των ιδιωτικών κατοικιών. Έτσι, στον 17ο αιώνα η φάτνη βρίσκει τη θέση της στα αριστοκρατικά μέγαρα της μπαρόκ περιόδου υιοθετώντας, το ύφος της εποχής, χωρίς αυτό να σημαίνει πως η ιστορία της ξεκινάει κατά τη συγκεκριμένη χρονική στιγμή.

Η φάτνη γίνεται έθιμο πολύ νωρίς, κατ’ αρχάς στην Ιταλία και με την πάροδο του χρόνου όχι μόνον γίνεται εξαιρετικά δημοφιλής αλλά αποκτά και ιδιαίτερη ταυτότητα ανάλογα με την περιοχή στην οποία φιλοτεχνείται.


Η σύνθεση της φάτνης

Στην κορυφή της σύνθεσης υπάρχει πάντα το αστέρι που οδήγησε στη Βηθλεέμ τους τρεις Μάγους, Μελχιόρ, Γάσπαρ και Βαλτάσαρ, οι οποίοι συμβολίζουν τις φυλές της οικουμένης, ενώ συχνά τα υπόλοιπα πρόσωπα, πλην των βιβλικών, καθώς και τα ζώα τοποθετούνται σταδιακά σύμφωνα με την ευαγγελική αφήγηση. Το προτεσταντικό και το ορθόδοξο δόγμα, για διαφορετικούς λόγους το καθένα, δεν ασπάστηκαν τη λατρεία της φάτνης όπως συμβαίνει με τους καθολικούς.

Η Ναπολιτάνικη φάτνη

Κάνει την εμφάνισή της το 13ο αιώνα και κατακλύζει όλη τη Νότια Ιταλία, απαρτίζεται από αγαλματίδια με έντονα χρώματα και πλούσια ενδύματα και μερικές φορές οι διαστάσεις τους είναι φυσικές. Η προβηγκιανή φάτνη, σύγχρονη της ναπολιτάνικης, εμπνέεται πολύ περισσότερο από την τοπική ζωή, τους εγχώριους χαρακτήρες και τις δραστηριότητες της κάθε πόλης και του κάθε χωριού. Εύκολα θα αναγνωρίσει κανείς, ανάμεσα σε αγίους και αγγέλους, τα φιγουρίνια του μυλωνά, της κεντήστρας, του γεωργού, του τρυγητή, του ναύτη, του εμπόρου και άλλα.

Οι φάτνες του Antonio Matera το 18ο αιώνα

Περιζήτητες είναι και οι σικελικές του φημισμένου καλλιτέχνη Antonio Matera, τα αγαλματίδια των οποίων είναι κατασκευασμένα από πηλό, ξύλο ή πέτρα και ντυμένα με ρούχα εποχής. Γοητευτικό επίσης είναι και το τελετουργικό της εγκατάστασης της φάτνης στην καθολική κυρίως Ευρώπη.

Κανονικά, λίγες ημέρες πριν από τα Χριστούγεννα, τοποθετείται η φάτνη με την η ταΐστρα των ζώων και τη νύχτα της 24ης προς την 25η Δεκεμβρίου, λίγο πριν από τη λειτουργία του Μεσονυκτίου, το ομοίωμα του νεογέννητου Μεσσία.


https://www.patrisnews.com/i-istoria-tis-fatnis-apo-to-1223-m-ch/

 

  

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...