ΠΡΟΣΩΠΑ

ΑΝΑΣΚΑΦΕΣ ΤΥΜΒΟΥ ΑΜΦΙΠΟΛΗΣ ΑΝΘΡΩΠΟΛΟΓΙΑ ΑΡΘΡΑ ΤΟΥ ΓΕΡ. ΓΕΡΟΛΥΜΑΤΟΥ ΑΡΘΡΑ-ΔΟΚΙΜΙΑ ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΑ ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗ ΓΛΥΠΤΙΚΗ ΔΙΕΘΝΗ ΔΥΤΙΚΗ ΑΘΗΝΑ ΕΚΘΕΣΕΙΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΕΛΛΗΝΕΣ ΑΡΧΑΙΟΙ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ. ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 12ου ΑΙΩΝΑ ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 14ου ΑΙΩΝΑ ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 15ου ΑΙΩΝΑ ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 16ου ΑΙΩΝΑ ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 17ου ΑΙΩΝΑ ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 18ου ΑΙΩΝΑ ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 19ου ΑΙΩΝΑ ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 20ου ΑΙΩΝΑ ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 21ου ΑΙΩΝΑ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ ΕΠΙΣΤΗΜΕΣ ΕΠΙΣΤΗΜΕΣ-ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ ΕΥΡΩΠΑΙΟΙ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 13ου ΑΙΩΝΑ ΕΥΡΩΠΑΙΟΙ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 14ου ΑΙΩΝΑ ΕΥΡΩΠΑΙΟΙ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 15ου ΑΙΩΝΑ ΕΥΡΩΠΑΙΟΙ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 16ου ΑΙΩΝΑ ΕΥΡΩΠΑΙΟΙ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 17ου ΑΙΩΝΑ ΕΥΡΩΠΑΙΟΙ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 18ου ΑΙΩΝΑ ΕΥΡΩΠΑΙΟΙ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 19ου ΑΙΩΝΑ ΕΥΡΩΠΑΙΟΙ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 20ου ΑΙΩΝΑ ΘΕΑΤΡΟ ΘΡΗΣΚΕΙΑ ΘΡΗΣΚΕΙΑ ΚΑΙ ΤΕΧΝΗ-ΜΕΛΕΤΗ- Γ. Γ. ΓΕΡΟΛΥΜΑΤΟΥ ΙΣΤΟΡΙΚΑ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ ΛΑΟΓΡΑΦΙΑ ΛΟΓΟΤΡΟΠΙΟ ΜΕΓΑΛΗ ΕΛΛΑΔΑ ΜΟΥΣΙΚΗ ΜΟΥΣΙΚΗ-ΕΛΛΗΝΕΣ ΣΥΝΘΕΤΕΣ ΜΥΘΟΙ & ΦΑΝΤΑΣΙΑ ΜΥΘΟΛΟΓΙΑ ΝΕΑ ΤΑΞΗ ΝΤΟΚΙΜΑΝΤΕΡ Ο ΚΥΝΙΚΟΣ ΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΑΙ ΤΟ ΣΥΜΠΑΝ ΤΟΥ ΠΝΕΥΜΑΤΟΣ ΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ ΣΤΟΝ ΑΓΩΝΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ ΤΟ 1821 ΟΙ ΙΣΤΟΡΙΚΕΣ ΜΑΧΕΣ ΤΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ ΟΙ ΠΟΙΗΜΑΤΟΓΡΑΦΙΕΣ ΜΟΥ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ-ΟΙΚΟΛΟΓΙΑ ΠΕΡΙΗΓΗΣΗ ΠΙΝΑΚΟΘΗΚΗ ΗΡΩΙΚΩΝ ΜΟΡΦΩΝ ΤΟΥ 1821 ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΗ ΚΛΗΡΟΝΟΜΙΑ ΠΡΟΣΩΠΑ ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ ΤΕΧΝΕΣ-ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ ΤΕΧΝΗ ΤΗΣ ΑΥΣΤΡΑΛΙΑΣ ΤΕΧΝΗ ΤΗς ΑΦΡΙΚΗΣ ΤΕΧΝΗ-ΕΛΛΗΝΙΣΜΟΣ ΤΕΧΝΗ-ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ ΤΕΧΝΗ-ΕΠΙΣΤΗΜΕΣ ΤΕΧΝΗ-ΘΡΗΣΚΕΙΑ ΤΕΧΝΗ-ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΕΧΝΗ-ΚΟΙΝΩΝΙΑ ΤΕΧΝΗ-ΠΡΟΪΣΤΟΡΙΑ ΤΕΧΝΗ-ΤΗΣ ΑΜΕΡΙΚΗΣ ΤΕΧΝΗ-ΤΗΣ ΑΠΩ ΑΝΑΤΟΛΗΣ ΤΕΧΝΗ-ΤΗΣ ΑΣΙΑΣ ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΦΙΛΟΣΟΦΙΑ ΦΩΤΟΘΗΚΗ ΧΑΡΑΚΤΙΚΗ ΧΕΙΡΟΤΕΧΝΙΑ ΧΕΙΡΟΤΕΧΝΙΑ-ΚΕΡΑΜΙΚΗ ΧΕΙΡΟΤΕΧΝΙΑ-ΤΕΧΝΙΚΕΣ

Δευτέρα 24 Φεβρουαρίου 2025

Το βάδισμα ως πτυχή της ρωμαϊκής κουλτούρας


Ροζοκόκη Αλεξάνδρα

Η ρωμαϊκή λογοτεχνία διατρέχεται από μία σταθερή αντίληψη η οποία χαρακτηρίζεται ως “ο νόμος του βαδίσματος”: ο τρόπος δηλαδή που περπατά κανείς καθορίζει και το ποιος είναι.

Έτσι, στο πρώτο βιβλίο της Αινειάδας, η Αφροδίτη, μητέρα του Αινεία, εμφανίζεται στον γιο της ντυμένη με κυνηγετικό ένδυμα για να του εξηγήσει σε ποιο τόπο βρίσκεται. Καθώς απομακρύνεται, γίνεται αντιληπτό τόσο από το ροδαλό δέρμα ή τη θεϊκή ευωδιά των μαλλιών της, όσο από τον τρόπο που περπατά ότι πρόκειται για αληθινή θεά (Βιργιλίου Αινειάς 1. 402-5).  Ήδη στον Όμηρο ο μεταμορφωμένος σε Κάλχαντα Ποσειδώνας γίνεται αντιληπτός στον Αίαντα Λοκρό από τις θεϊκές κνήμες και τα ίχνη των ποδιών του (Ιλιάδα Ν 68-75).

Οι απότομες αλλαγές βηματισμού αποτελούσαν ένδειξη ενός άστατου νου. Έτσι, ο Οράτιος σατιρίζει την αστάθεια κάποιου διάσημου ως εξής: «Τίποτα δεν ήταν σταθερό σε αυτό τον άνθρωπο· άλλοτε το έβαζε στα πόδια σα να τον καταδίωκε ο εχθρός κι άλλοτε περπατούσε τόσο αργά σα να μετέφερε τα ιερά σκεύη της Ήρας» (Σάτιρα 1.3.9 κ.ε.).


Το βάδισμα στο Θέατρο

Η θεατρική σκηνή αποτελούσε ένα ζωντανό χώρο για την αποκωδικοποίηση μηνυμάτων μέσω της σωματικής κίνησης. Η χρήση της μάσκας στο αρχαίο δράμα μέσω της οποίας η έκφραση του προσώπου παρέμενε σταθερή, καθιστούσε τη γλώσσα του σώματος πολύ σημαντική προκειμένου να μπορέσουν οι θεατές να αντιληφθούν τις αλλαγές διάθεσης. Τόσο οι κωμικοί ποιητές όσο ο τραγικός Σενέκας έδειχναν ιδιαίτερο ενδιαφέρον για περιγραφές και σκηνοθετική παρουσία διαφόρων τρόπων βαδίσματος· διότι κατά τη γνώμη τους, το βήμα και τα μάτια αποτελούσαν ένα παράθυρο προς την ψυχή.

Ας θυμηθούμε π.χ. τον κωμωδιογράφο Σέξτο Τουρπίλιο: «Παρατηρείς τον τρόπο που περπατά αυτός ο Φρύγας; Με πόση αυτοπεποίθηση!» (απ. 102). Και στο έργο του Πλαύτου “Η κωμωδία των γαϊδάρων” (στ. 405-6) ο έμπορος γαϊδάρων παρατηρεί τον ερχομό ενός δούλου μεταμορφωμένου σε οικονόμο στον οποίο ο έμπορος χρωστά χρήματα: «Μα τον Ηρακλή, μολονότι βαδίζει τόσο απειλητικά και οργισμένα όπως ο Αχιλλέας, εάν με ακουμπήσει ο θερμοκέφαλος, θα τον ξυλοφορτώσω». Στη σενέκεια “Φαίδρα” (στ. 989-90) ο Χορός προετοιμάζει την ατμόσφαιρα για αναγγελία κακών ειδήσεων, παρατηρώντας τον ξαφνικό ερχομό ενός αγγελιαφόρου: «Μα τί νέα φέρνει ο αγγελιαφόρος με βήμα βιαστικό και τα θλιμμένα μάτια του μουσκεύουν με δάκρυα το συννεφιασμένο του πρόσωπο;»

Αντιθέτως, το αργό και αβέβαιο βήμα του Θυέστη να δεχτεί την πρόσκληση/παγίδα του αδελφού του Ατρέα για να επιστρέψει στο Άργος, εξωτερικεύει φόβο και δισταγμό, όπως άλλωστε ομολογεί ο ίδιος και παρατηρεί ο μικρός γιος του Τάνταλος:

Για τη συνέχεια εδώ:

https://slpress.gr/istorimata/to-vadisma-os-ptixi-tis-romaikis-koultouras/

  

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...