Για πρώτη φορά μετά από 35 χρόνια, η National Gallery συγκεντρώνει τα πιο δραματικά έργα του Joseph Wright of Derby — πίνακες όπου η επιστήμη γίνεται θέατρο και το φως του κεριού αποκαλύπτει ηθικά διλήμματα
Ευγενία Κοτρώτσιου
Στο επίκεντρο της νέας
μεγάλης έκθεσης της National Gallery στο Λονδίνο βρίσκεται ένας πίνακας που δύσκολα
ξεχνάς: An Experiment on a Bird in the Air Pump (1768)- (Πείραμα σε Πουλί με Αντλία Αέρος). Μια σκηνή
σχεδόν θεατρική — ή αν θέλετε, κινηματογραφική. Ένας άνδρας αντλεί τον αέρα από
ένα γυάλινο δοχείο, ενώ ένα λευκό κοκατίλ παλεύει για ανάσα· γύρω του, ένα
κοινό «κολλημένο» ανάμεσα στην περιέργεια και την αποστροφή. Και όλα αυτά, υπό
το φως ενός μοναδικού κεριού που κάνει τα πρόσωπα να μοιάζουν σαν να ξεπηδούν
από σκηνή ταινίας.
Αυτός είναι ο Joseph Wright of Derby: ο ζωγράφος που έδειξε το δράμα πίσω από τον Διαφωτισμό.
Για πρώτη φορά μετά από
35 χρόνια, το «Πείραμα» παρουσιάζεται μαζί με δύο ακόμη κομβικά έργα του:
A Philosopher Giving a
Lecture on the Orrery (1766) – (Ένας Φιλόσοφος Δίνει Διάλεξη μπροστά σε ένα
Μηχανικό Μοντέλο του Ηλιακού Συστήματος)
Three Persons Viewing
the Gladiator by Candlelight (1765) – (Τρία Πρόσωπα Παρατηρούν τον Μονομάχο στο
Φως των Κεριών)
Ολόκληρη η σειρά, μαζί
με σχέδια, πορτρέτα και αρχειακό υλικό, στη συνέχεια ταξιδεύει στο Derby Museum
— την πόλη όπου γεννήθηκε ο Wright και η οποία τον αγνόησε προτού τον
αποθεώσει.
Το
στοίχημα ενός αουτσάιντερ
Ο Wright δεν γεννήθηκε
για να γίνει καλλιτέχνης. Ο πατέρας του ήταν δικηγόρος, και η ζωγραφική
θεωρούνταν κάτι το ποταπό. Ο νεαρός Joseph σχεδίαζε κρυφά στη σοφίτα – όταν
αποκαλύφθηκε το ταλέντο του, ο πατέρας του έκανε κάτι ασυνήθιστο για τα
δεδομένα της εποχής: τον έστειλε στο Λονδίνο, μαθητευόμενο σε έναν από τους
γνωστότερους πορτρετίστες.
Όμως ο Wright είχε άλλον
στόχο. Σε μια εποχή που οι Ιταλοί και οι Γάλλοι κυριαρχούσαν στην αγορά και οι
Άγγλοι θεωρούνταν «κατώτεροι τεχνικά», εκείνος έψαχνε τρόπο να ξεχωρίσει. Και
τον βρήκε μέσα από ένα είδος που κανείς δεν περίμενε: τη ζωγραφική της
επιστημονικής περιέργειας.
Για
τη συνέχεια εδώ:


Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου