ΠΡΟΣΩΠΑ

ΑΝΑΣΚΑΦΕΣ ΤΥΜΒΟΥ ΑΜΦΙΠΟΛΗΣ ΑΝΘΡΩΠΟΛΟΓΙΑ ΑΡΘΡΑ ΤΟΥ ΓΕΡ. ΓΕΡΟΛΥΜΑΤΟΥ ΑΡΘΡΑ-ΔΟΚΙΜΙΑ ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΑ ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗ ΓΛΥΠΤΙΚΗ ΔΙΕΘΝΗ ΔΥΤΙΚΗ ΑΘΗΝΑ ΕΚΘΕΣΕΙΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΕΛΛΗΝΕΣ ΑΡΧΑΙΟΙ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ. ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 12ου ΑΙΩΝΑ ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 14ου ΑΙΩΝΑ ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 15ου ΑΙΩΝΑ ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 16ου ΑΙΩΝΑ ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 17ου ΑΙΩΝΑ ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 18ου ΑΙΩΝΑ ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 19ου ΑΙΩΝΑ ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 20ου ΑΙΩΝΑ ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 21ου ΑΙΩΝΑ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ ΕΠΙΣΤΗΜΕΣ ΕΠΙΣΤΗΜΕΣ-ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ ΕΥΡΩΠΑΙΟΙ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 13ου ΑΙΩΝΑ ΕΥΡΩΠΑΙΟΙ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 14ου ΑΙΩΝΑ ΕΥΡΩΠΑΙΟΙ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 15ου ΑΙΩΝΑ ΕΥΡΩΠΑΙΟΙ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 16ου ΑΙΩΝΑ ΕΥΡΩΠΑΙΟΙ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 17ου ΑΙΩΝΑ ΕΥΡΩΠΑΙΟΙ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 18ου ΑΙΩΝΑ ΕΥΡΩΠΑΙΟΙ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 19ου ΑΙΩΝΑ ΕΥΡΩΠΑΙΟΙ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 20ου ΑΙΩΝΑ ΘΕΑΤΡΟ ΘΡΗΣΚΕΙΑ ΘΡΗΣΚΕΙΑ ΚΑΙ ΤΕΧΝΗ-ΜΕΛΕΤΗ- Γ. Γ. ΓΕΡΟΛΥΜΑΤΟΥ ΙΣΤΟΡΙΚΑ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ ΛΑΟΓΡΑΦΙΑ ΛΟΓΟΤΡΟΠΙΟ ΜΕΓΑΛΗ ΕΛΛΑΔΑ ΜΟΥΣΙΚΗ ΜΟΥΣΙΚΗ-ΕΛΛΗΝΕΣ ΣΥΝΘΕΤΕΣ ΜΥΘΟΙ & ΦΑΝΤΑΣΙΑ ΜΥΘΟΛΟΓΙΑ ΝΕΑ ΤΑΞΗ ΝΤΟΚΙΜΑΝΤΕΡ Ο ΚΥΝΙΚΟΣ ΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΑΙ ΤΟ ΣΥΜΠΑΝ ΤΟΥ ΠΝΕΥΜΑΤΟΣ ΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ ΣΤΟΝ ΑΓΩΝΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ ΤΟ 1821 ΟΙ ΙΣΤΟΡΙΚΕΣ ΜΑΧΕΣ ΤΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ ΟΙ ΠΟΙΗΜΑΤΟΓΡΑΦΙΕΣ ΜΟΥ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ-ΟΙΚΟΛΟΓΙΑ ΠΕΡΙΗΓΗΣΗ ΠΙΝΑΚΟΘΗΚΗ ΗΡΩΙΚΩΝ ΜΟΡΦΩΝ ΤΟΥ 1821 ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΗ ΚΛΗΡΟΝΟΜΙΑ ΠΡΟΣΩΠΑ ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ ΤΕΧΝΕΣ-ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ ΤΕΧΝΗ ΤΗΣ ΑΥΣΤΡΑΛΙΑΣ ΤΕΧΝΗ ΤΗς ΑΦΡΙΚΗΣ ΤΕΧΝΗ-ΕΛΛΗΝΙΣΜΟΣ ΤΕΧΝΗ-ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ ΤΕΧΝΗ-ΕΠΙΣΤΗΜΕΣ ΤΕΧΝΗ-ΘΡΗΣΚΕΙΑ ΤΕΧΝΗ-ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΕΧΝΗ-ΚΟΙΝΩΝΙΑ ΤΕΧΝΗ-ΠΡΟΪΣΤΟΡΙΑ ΤΕΧΝΗ-ΤΗΣ ΑΜΕΡΙΚΗΣ ΤΕΧΝΗ-ΤΗΣ ΑΠΩ ΑΝΑΤΟΛΗΣ ΤΕΧΝΗ-ΤΗΣ ΑΣΙΑΣ ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΦΙΛΟΣΟΦΙΑ ΦΩΤΟΘΗΚΗ ΧΑΡΑΚΤΙΚΗ ΧΕΙΡΟΤΕΧΝΙΑ ΧΕΙΡΟΤΕΧΝΙΑ-ΤΕΧΝΙΚΕΣ

Παρασκευή 12 Ιουλίου 2019

Σπουδαίοι Ισπανοί ζωγράφοι εμπνέουν τον σχεδιαστή Cristóbal Balenciaga


ΑΡΙΛΕΝΑ ΔΗΜΗΤΡΙΟΥ
Το Μουσείο Τίσεν – Μπορνεμίτσα στη Μαδρίτη παρουσιάζει μία έκθεση όπου δημιουργίες του σπουδαίου σχεδιαστή Cristóbal Balenciaga παρουσιάζονται δίπλα σε εμβληματικούς πίνακες, που αποτελούν την πηγή έμπνευσης τους.

Ένας καλός σχεδιαστής πρέπει να είναι αρχιτέκτονας των μοτίβων, γλύπτης της φόρμας, ζωγράφος των σχεδίων του, μουσικός της αρμονίας και φιλόσοφος της εφαρμογής. –Cristóbal Balenciaga

Φανταστείτε ένα μικρό παιδί, από την ισπανική κωμόπολη Γετάρια, γιος ενός ψαρά και μίας μοδίστρας, να έρχεται σε επαφή για πρώτη φορά με μεγαλουργήματα σπουδαίων ζωγράφων. Και κάπως έτσι ξεκινά η ιστορία του μαέστρου του χρώματος και του υφάσματος,  Cristóbal Balenciaga. Γεννημένος το 1895, η ράφτρα μητέρα του τον συστήνει στο κόσμο των υφασμάτων, καθώς έφτιαχνε ρούχα για τις πιο πλούσιες και ισχυρές οικογένειες της περιοχής. Ανάμεσα σε αυτές τις οικογένειες ήταν ο Μαρκήσιος και Μαρκησία του Casa Torres, που περνούσαν τα καλοκαίρια τους στο παλάτι Aldamar (γνωστό και ως Vista Ona).



Αυτό ήταν το μέρος όπου ο νεαρός Cristóbal γνώρισε από πρώτο χέρι το γούστο της αριστοκρατικής ελίτ και θαύμασε από κοντά ρούχα και υφάσματα προερχόμενα από τα κορυφαία ραφεία του Λονδίνου και του Παρισιού. Ήταν επίσης εκείνη η στιγμή που του δόθηκε η δυνατότητα να δει και να θαυμάσει την εκλεκτή συλλογή έργων τέχνης και την πλούσια βιβλιοθήκη της Casa Torres. Οι επισκέψεις αυτές αναμεμιγμένες με την υψηλή αισθητική του Cristobal, ήταν μία ιδανική εισαγωγή στο κόσμο της τέχνης και της μόδας. Μία γνωριμία που οδήγησε τον Balenciaga να αφιερωθεί στο σχέδιο μόδας από νεαρή ηλικία. Η συλλογή του Vista Ona περιλάμβανε μεταξύ άλλων έργα των Velázquez, El Greco, Pantoja de la Cruz και Goya. Ένας νέος κόσμος ανοιγόταν μπροστά του!

Η έκθεση που παρουσιάζεται στο Μουσείο Τίσεν – Μπορνεμίτσα στη Μαδρίτη μας αποκαλύπτει μία από της σημαντικότερες πηγές έμπνευσης του Balenciaga, που δεν είναι άλλη από την ισπανική τέχνη. Την έκθεση επιμελήθηκε ο Eloy Martínez de la Pera, ο οποίος συγκέντρωσε 90 δημιουργίες του Balenciaga από γνωστά μουσεία και ιδιωτικές συλλογές, καταφέρνοντας να συμπεριλάβει ακόμα και κομμάτια που δεν είχαν εκτεθεί ποτέ ξανά στο κοινό. Τα κομψοτεχνήματα του σχεδιαστή περιβάλλονται από μοναδικούς πίνακες που αποτελούν την πηγή έμπνευσης τους. Οι πίνακες προέρχονται από πασίγνωστα μουσεία και συλλογές. Στην συλλογή μεταξύ άλλων συναντά κανείς πίνακες των El Greco, Velázquez, Murillo, Carreño de Miranda, Zurbarán Goya, Madrazo και Zuloaga.



Η έκθεση

Αν παρατηρήσει κανείς το έργο του Balenciaga θα δει διάχυτες αναφορές από το έργο μεγάλων Ισπανών ζωγράφων. Ο Balenciaga γυρνούσε συνεχώς πίσω στην ιστορία της τέχνης για να «εξοπλίζει» μέσα από αυτή την εκλεπτυσμένη αισθητική του και το μοναδικό του στυλ. Η έκθεση δομείται με βάση την χρονολογική σειρά των έργων τέχνης, τα οποία συνοδεύονται από τις δημιουργίες του μεγάλου σχεδιαστή. Κάθε πίνακας συνοδεύεται από τις αντίστοιχες δημιουργίες που έχει επηρεάσει ή ενεπνεύσει. Αυτές οι αντιστοιχίες μπορεί να βασίζονται σε εννοιολογικά στοιχεία, στις αρχιτεκτονικές δομές ή ακόμα και στο χρωματικό ύφος. Η έκθεση αποτελεί μία εξαιρετική ευκαιρία διαλόγου μεταξύ της μόδας και της τέχνης, αλλά και του δημιουργού με την πηγή έμπνευσης του.


Το παλάτι των μαρκησίων


Η έκθεση ανοίγει με μία σειρά από πίνακες τους όποιους ο Balenciaga  είχε θαυμάσει στην νιότη του στο παλάτι των Μαρκησίων. Πίνακες όπως το «Το Κεφάλι του Αποστόλου» του Velázquez, ο «Άγιος Σεβαστιανός» του El Greco και ο «Καρδινάλιος Luis María de Borbón Vallabriga» του Goya, αντιπαραβάλλονται με εκπληκτικές δημιουργίες υψηλής ραπτικής. Ο τελευταίος πίνακας ξεκίνα ένα μοναδικό αισθητικό διάλογο με ένα εξαιρετικό κόκκινο πανωφόρι. Αξιοσημείωτη είναι και η αλληλεπίδραση ενός εκπληκτικού μπλε φορέματος και μίας κάπας από μετάξι με τον μανδύα του ίδιου χρώματος όπως τον βλέπουμε στον πίνακα «The Immaculate Conception» του Murillo.


El Greco



Η δίπλα αίθουσα μας αποκαλύπτει την επιρροή του μεγάλου El Greco, ξεκινώντας με ένα μαύρο, μεταξωτό βελούδινο βραδινό παλτό με κολάρο από βολάν που θυμίζει την φόρμα του ρούχου από ένα αυτοπορτρέτο του El Greco, που δημιουργήθηκε το 1586. Ακολουθούν διάφοροι πίνακες του καλλιτέχνη με θρησκευτική θεματολογία, οι οποίοι στέκονται δίπλα σε μία ομάδα από φορέματα με έντονες αποχρώσεις του ροζ, του κίτρινου, του πράσινου και του μπλε. Τα εκπληκτικά ρούχα μοιάζουν να έχουν χρησιμοποιήσει την παλέτα, την λάμψη και την χρωματική διαβάθμιση που ο μεγάλος El Greco έχει χρησιμοποιήσει στους μανδύες και τα φορέματα  στις Παναγίες, στους Αγγέλους και στους αγίους, που έχει φιλοτεχνήσει.


Ισπανική Αυλή



Η αυλή του Φιλίππου του δεύτερου έκανε την χρήση του μαύρου χρώματος μοδάτη. Μάλιστα, ξεκίνησε να θεωρείται σύμβολο αριστοκρατικής εξουσίας και κομψότητας. Το μαύρο ήταν και είναι ένα αντικείμενο γοητείας στην μόδα. Εξαιτίας αυτής της συμβολικής του δύναμης και ο Balenciaga το χρησιμοποιεί δίνοντας του νέα διάσταση μέσα από το μοναδικό προσωπικό του γούστο. Αυτό είχε αναγνωριστεί ακόμα και από το γνωστό περιοδικό μόδας Harper’s Bazaar, που το 1938 έγραψε: «στον ισπανικό οίκο Balenciaga το μαύρο είναι τόσο μαύρο, σχεδόν σε παρασύρει. Τόσο βελούδινο και λαμπερό, το μαύρο του Balenciaga κάνει το συνηθισμένο μαύρο να μοιάζει με γκρι».


Francisco de Goya



Τούλι και δαντέλα, στιλιστικές γραμμές μίας αυτοκρατορίας, το στυλ του σπουδαίου Goya… Αναμφίβολα ο Francisco de Goya ήταν ένα ζωγράφος κλειδί στη φαντασία του Balenciaga. Αυτό δεν είναι εμφανές μόνο στην αισθητική των φορεμάτων και των αξεσουάρ που μπορεί να δει κανείς στους πίνακες του Ισπανού ζωγράφου, αλλά και στην προσέγγιση του χρώματος και στην χρήση της φόρμας , τα οποία ο Balenciaga μετέτρεψε σε τέλειες χρωματικές αρμονίες. Το βραδινό φόρεμα με την μεταξένια μουσελίνα, τα μαργαριτάρια και τις πούλιες αντλεί έμπνευση από το πορτραίτο της μαρκησίας του Lazaν, ενώ το βραδινό φόρεμα από πράσινο σατέν με τα μαργαριτάρια και τις χάντρες από το πορτραίτο της Βασίλισσας María Luisa.


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...