ΠΡΟΣΩΠΑ

ΑΝΑΣΚΑΦΕΣ ΤΥΜΒΟΥ ΑΜΦΙΠΟΛΗΣ ΑΝΘΡΩΠΟΛΟΓΙΑ ΑΡΘΡΑ ΤΟΥ ΓΕΡ. ΓΕΡΟΛΥΜΑΤΟΥ ΑΡΘΡΑ-ΔΟΚΙΜΙΑ ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΑ ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗ ΓΛΥΠΤΙΚΗ ΔΙΕΘΝΗ ΔΥΤΙΚΗ ΑΘΗΝΑ ΕΚΘΕΣΕΙΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΕΛΛΗΝΕΣ ΑΡΧΑΙΟΙ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ. ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 12ου ΑΙΩΝΑ ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 14ου ΑΙΩΝΑ ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 15ου ΑΙΩΝΑ ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 16ου ΑΙΩΝΑ ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 17ου ΑΙΩΝΑ ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 18ου ΑΙΩΝΑ ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 19ου ΑΙΩΝΑ ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 20ου ΑΙΩΝΑ ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 21ου ΑΙΩΝΑ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ ΕΠΙΣΤΗΜΕΣ ΕΠΙΣΤΗΜΕΣ-ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ ΕΥΡΩΠΑΙΟΙ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 13ου ΑΙΩΝΑ ΕΥΡΩΠΑΙΟΙ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 14ου ΑΙΩΝΑ ΕΥΡΩΠΑΙΟΙ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 15ου ΑΙΩΝΑ ΕΥΡΩΠΑΙΟΙ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 16ου ΑΙΩΝΑ ΕΥΡΩΠΑΙΟΙ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 17ου ΑΙΩΝΑ ΕΥΡΩΠΑΙΟΙ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 18ου ΑΙΩΝΑ ΕΥΡΩΠΑΙΟΙ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 19ου ΑΙΩΝΑ ΕΥΡΩΠΑΙΟΙ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 20ου ΑΙΩΝΑ ΘΕΑΤΡΟ ΘΡΗΣΚΕΙΑ ΘΡΗΣΚΕΙΑ ΚΑΙ ΤΕΧΝΗ-ΜΕΛΕΤΗ- Γ. Γ. ΓΕΡΟΛΥΜΑΤΟΥ ΙΣΤΟΡΙΚΑ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ ΛΑΟΓΡΑΦΙΑ ΛΟΓΟΤΡΟΠΙΟ ΜΕΓΑΛΗ ΕΛΛΑΔΑ ΜΟΥΣΙΚΗ ΜΟΥΣΙΚΗ-ΕΛΛΗΝΕΣ ΣΥΝΘΕΤΕΣ ΜΥΘΟΙ & ΦΑΝΤΑΣΙΑ ΜΥΘΟΛΟΓΙΑ ΝΕΑ ΤΑΞΗ ΝΤΟΚΙΜΑΝΤΕΡ Ο ΚΥΝΙΚΟΣ ΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΑΙ ΤΟ ΣΥΜΠΑΝ ΤΟΥ ΠΝΕΥΜΑΤΟΣ ΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ ΣΤΟΝ ΑΓΩΝΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ ΤΟ 1821 ΟΙ ΙΣΤΟΡΙΚΕΣ ΜΑΧΕΣ ΤΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ ΟΙ ΠΟΙΗΜΑΤΟΓΡΑΦΙΕΣ ΜΟΥ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ-ΟΙΚΟΛΟΓΙΑ ΠΕΡΙΗΓΗΣΗ ΠΙΝΑΚΟΘΗΚΗ ΗΡΩΙΚΩΝ ΜΟΡΦΩΝ ΤΟΥ 1821 ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΗ ΚΛΗΡΟΝΟΜΙΑ ΠΡΟΣΩΠΑ ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ ΤΕΧΝΕΣ-ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ ΤΕΧΝΗ ΤΗΣ ΑΥΣΤΡΑΛΙΑΣ ΤΕΧΝΗ ΤΗς ΑΦΡΙΚΗΣ ΤΕΧΝΗ-ΕΛΛΗΝΙΣΜΟΣ ΤΕΧΝΗ-ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ ΤΕΧΝΗ-ΕΠΙΣΤΗΜΕΣ ΤΕΧΝΗ-ΘΡΗΣΚΕΙΑ ΤΕΧΝΗ-ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΕΧΝΗ-ΚΟΙΝΩΝΙΑ ΤΕΧΝΗ-ΠΡΟΪΣΤΟΡΙΑ ΤΕΧΝΗ-ΤΗΣ ΑΜΕΡΙΚΗΣ ΤΕΧΝΗ-ΤΗΣ ΑΠΩ ΑΝΑΤΟΛΗΣ ΤΕΧΝΗ-ΤΗΣ ΑΣΙΑΣ ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΦΙΛΟΣΟΦΙΑ ΦΩΤΟΘΗΚΗ ΧΑΡΑΚΤΙΚΗ ΧΕΙΡΟΤΕΧΝΙΑ ΧΕΙΡΟΤΕΧΝΙΑ-ΤΕΧΝΙΚΕΣ

Σάββατο 18 Δεκεμβρίου 2021

Παναγία των Παρισίων: «Κραδασμοί» στο κέντρο αποφάσεων για την ανοικοδόμησή της


Κείμενο: Πέπη Νικολοπούλου

«Η εκκλησία είναι 861 ετών - είναι μια ηλικιωμένη κυρία. Έχει μια ιστορία που πρέπει να σεβαστούμε, την οποία οι σημερινοί άνθρωποι δεν μπορούν να σβήσουν με μια μόνο κίνηση».

Έχουν ήδη περάσει περισσότερα από δύο χρόνια προσπαθειών αποκατάστασης της Παναγίας των Παρισίων μετά την καταστροφική πυρκαγιά του Απριλίου το 2019, με το κωδωνοστάσιο και το μεγαλύτερο μέρος της οροφής της να έχουν διαλυθεί ολοσχερώς.

Το κτίριο έχει πλέον ασφαλιστεί αρκετά ώστε να ξεκινήσει η διαδικασία ανοικοδόμησης, η οποία και αναμένεται να ολοκληρωθεί ακριβώς στην ώρα για τους Ολυμπιακούς Αγώνες του 2024 που θα διοργανωθούν στον Πόλη του Φωτός, το Παρίσι.

Photo Liven Lanos

Αρχικά, ο Γάλλος Πρόεδρος Εμανουέλ Μακρόν, μαζί με μια ομάδα σχεδιαστών, είχαν προτείνει η ανοικοδόμηση της Παναγίας των Παρισίων να περιλαμβάνει εκσυγχρονισμένες πινελιές, συμπεριλαμβανομένου ενός ανανεωμένου κωδωνοστασίου. Ακολούθησε μεγάλη κατακραυγή, με αρχιτέκτονες και άλλους ειδικούς να ισχυρίζονται ότι η αρχική γοτθική αρχιτεκτονική θα αποδυναμωθεί δίνοντας θέση στις σύγχρονες παρεμβάσεις.

Έτσι, σύμφωνα με το τελικό σχέδιο, δεν θα υπάρξουν σημαντικές αλλαγές στην αρχική αρχιτεκτονική, καθώς ειδικοί της πολιτιστικής κληρονομιάς τελικά συνέστησαν να αποκατασταθεί το μνημείο στην προηγούμενη κατάσταση έχοντας σύμφωνο και τον Πρόεδρο Μακρόν, ο οποίος και εγκατέλειψε την ιδέα να αντικατασταθεί το κωδωνοστάσιο του 19ου αιώνα με κάτι πιο σύγχρονο.

Η Εθνική Επιτροπή Κληρονομιάς και Αρχιτεκτονικής της Γαλλίας ωστόσο, έδωσε το πράσινο φως, εγκρίνοντας τις προτάσεις της επισκοπής του Παρισιού για μια πιο σύγχρονη εμφάνιση στη Notre-Dame πριν από την προγραμματισμένη επαναλειτουργία της το 2024, συμπεριλαμβανομένης της εγκατάστασης σύγχρονων έργων τέχνης και νέων εφέ φωτισμού. Αντίθετες απόψεις ωστόσο υποστηρίζουν ότι αυτές οι αλλαγές θα ευτελίσουν τον καθεδρικό ναό των 861 ετών και θα διαταράξουν την αρμονία του γοτθικού σχεδιασμού του.

Η επιτροπή πολιτιστικής κληρονομιάς εξουσιοδότησε επίσης τους διαχειριστές του καθεδρικού ναού να προχωρήσουν σε αναδιάταξη του χώρου των εξομολογήσεων και στην αφαίρεση κάποιων ογκωδών επίπλων ώστε να ελευθερωθεί χώρος για τους επισκέπτες.

Πιο συγκεκριμένα και σύμφωνα με τα λεγόμενα του Patrick Chauvet, εφημέριου της Παναγίας των Παρισιων: «οι προτάσεις θα επιτρέψουν μια ευκολότερη και πιο ευχάριστη επίσκεψη στο θρησκευτικό μνημείο και θα δημιουργήσουν “ένα διάλογο” μεταξύ της μεσαιωνικής αρχιτεκτονικής της Notre-Dame και των νέων, πιο μοντέρνων χαρακτηριστικών».

Photo Gregory Hayes

«Έργα τέχνης από τον 20ο και τον 21ο αιώνα θα μπορούσαν να τοποθετηθούν δίπλα σε παλιούς πίνακες ζωγραφικής από τη συλλογή του καθεδρικού ναού, όπως η «Γέννηση της Παναγίας» του Mathieu Le Nain ενώ εξεταζόταν η δυνατότητα προβολής στους εσωτερικούς τοίχους της εκκλησίας, αποσπασμάτων από τη Βίβλο», συμπλήρωσε ο Chauvet.

Παρότι τελικά προχώρησαν σε κάποιες συμβιβαστικές προτάσεις, πριν από μερικές ημέρες 100 περίπου δημόσια πρόσωπα στη Γαλλία υπέγραψαν επώνυμα σε μια ανοιχτή επιστολή στη συντηρητική εφημερίδα Le Figaro με τίτλο «Notre-Dame de Paris: Ό,τι γλίτωσε η φωτιά, η επισκοπή θέλει να το καταστρέψει».

Ανάμεσα τους ο Alain Finkielkraut και ο Pierre Nora από τη διάσημη Académie Française, ανέφεραν σε αυτά τα δημοσιεύματα πως «κάποιες από τις προτάσεις θυμίζουν ορισμένα “καθηλωτικά  πολιτιστικά έργα”, στα οποία η ανοησία συναντάει το κιτς».

Η εφημερίδα Le Monde ανέφερε ότι οι προτάσεις οδήγησαν σε μια σφοδρή μάχη εντός της Γαλλικής Καθολικής Εκκλησίας μεταξύ «υπερασπιστών του νεωτερισμού και του οικουμενισμού και των θεματοφυλάκων ενός νοσταλγικού συντηρητισμού».

«Η εκκλησία είναι 861 ετών – είναι μια ηλικιωμένη κυρία», αναφέρει ο Chauvet. «Έχει μια ιστορία που πρέπει να σεβαστούμε, την οποία οι σημερινοί άνθρωποι δεν μπορούν να σβήσουν με μια μόνο κίνηση».

Η επιτροπή πολιτιστικής κληρονομιάς μπορεί να έχει ακούσει κάποιες από τις επικρίσεις. Δεν αποδέχτηκε πλήρως την πρόταση που της είχε υποβάλει η Μητρόπολη και απέρριψε ή αμφισβήτησε ορισμένα στοιχεία. Η επιτροπή απέρριψε ένα αίτημα, για παράδειγμα, να αφαιρεθούν αγάλματα αγίων από πολλά παρεκκλήσια. Ζήτησε επίσης να επανεξεταστεί το σχέδιο για αφαιρούμενους πάγκους που προτάθηκαν ως αντικατάσταση των παραδοσιακών ξύλινων καρεκλών του καθεδρικού ναού, σύμφωνα με δήλωση που εξέδωσε ο υπουργός Πολιτισμού.

Ο Chauvet ωστόσο υπογράμμισε ότι «οι αλλαγές στο εσωτερικό της Notre-Dame δεν ήταν επαναστατικές και απλώς θα έδιναν μια καλύτερη αίσθηση στους επισκέπτες». «Μην νομίζετε ότι θα φτιάξουμε τη Ντίσνεϋλαντ», ανέφερε σχετικά στους New York Times.

Photo Pedro Lasta

https://www.elculture.gr/blog/article/panagia-ton-parision-kradasmoi-sto-kentro-apofaseon-gia-tin-anoikodomisi-tis/

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...