ΠΡΟΣΩΠΑ

ΑΝΑΣΚΑΦΕΣ ΤΥΜΒΟΥ ΑΜΦΙΠΟΛΗΣ ΑΝΘΡΩΠΟΛΟΓΙΑ ΑΡΘΡΑ ΤΟΥ ΓΕΡ. ΓΕΡΟΛΥΜΑΤΟΥ ΑΡΘΡΑ-ΔΟΚΙΜΙΑ ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΑ ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗ ΓΛΥΠΤΙΚΗ ΔΙΕΘΝΗ ΔΥΤΙΚΗ ΑΘΗΝΑ ΕΚΘΕΣΕΙΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΕΛΛΗΝΕΣ ΑΡΧΑΙΟΙ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ. ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 12ου ΑΙΩΝΑ ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 14ου ΑΙΩΝΑ ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 15ου ΑΙΩΝΑ ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 16ου ΑΙΩΝΑ ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 17ου ΑΙΩΝΑ ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 18ου ΑΙΩΝΑ ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 19ου ΑΙΩΝΑ ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 20ου ΑΙΩΝΑ ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 21ου ΑΙΩΝΑ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ ΕΠΙΣΤΗΜΕΣ ΕΠΙΣΤΗΜΕΣ-ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ ΕΥΡΩΠΑΙΟΙ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 13ου ΑΙΩΝΑ ΕΥΡΩΠΑΙΟΙ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 14ου ΑΙΩΝΑ ΕΥΡΩΠΑΙΟΙ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 15ου ΑΙΩΝΑ ΕΥΡΩΠΑΙΟΙ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 16ου ΑΙΩΝΑ ΕΥΡΩΠΑΙΟΙ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 17ου ΑΙΩΝΑ ΕΥΡΩΠΑΙΟΙ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 18ου ΑΙΩΝΑ ΕΥΡΩΠΑΙΟΙ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 19ου ΑΙΩΝΑ ΕΥΡΩΠΑΙΟΙ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 20ου ΑΙΩΝΑ ΘΕΑΤΡΟ ΘΡΗΣΚΕΙΑ ΘΡΗΣΚΕΙΑ ΚΑΙ ΤΕΧΝΗ-ΜΕΛΕΤΗ- Γ. Γ. ΓΕΡΟΛΥΜΑΤΟΥ ΙΣΤΟΡΙΚΑ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ ΛΑΟΓΡΑΦΙΑ ΛΟΓΟΤΡΟΠΙΟ ΜΕΓΑΛΗ ΕΛΛΑΔΑ ΜΟΥΣΙΚΗ ΜΟΥΣΙΚΗ-ΕΛΛΗΝΕΣ ΣΥΝΘΕΤΕΣ ΜΥΘΟΙ & ΦΑΝΤΑΣΙΑ ΜΥΘΟΛΟΓΙΑ ΝΕΑ ΤΑΞΗ ΝΤΟΚΙΜΑΝΤΕΡ Ο ΚΥΝΙΚΟΣ ΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΑΙ ΤΟ ΣΥΜΠΑΝ ΤΟΥ ΠΝΕΥΜΑΤΟΣ ΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ ΣΤΟΝ ΑΓΩΝΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ ΤΟ 1821 ΟΙ ΙΣΤΟΡΙΚΕΣ ΜΑΧΕΣ ΤΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ ΟΙ ΠΟΙΗΜΑΤΟΓΡΑΦΙΕΣ ΜΟΥ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ-ΟΙΚΟΛΟΓΙΑ ΠΕΡΙΗΓΗΣΗ ΠΙΝΑΚΟΘΗΚΗ ΗΡΩΙΚΩΝ ΜΟΡΦΩΝ ΤΟΥ 1821 ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΗ ΚΛΗΡΟΝΟΜΙΑ ΠΡΟΣΩΠΑ ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ ΤΕΧΝΕΣ-ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ ΤΕΧΝΗ ΤΗΣ ΑΥΣΤΡΑΛΙΑΣ ΤΕΧΝΗ ΤΗς ΑΦΡΙΚΗΣ ΤΕΧΝΗ-ΕΛΛΗΝΙΣΜΟΣ ΤΕΧΝΗ-ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ ΤΕΧΝΗ-ΕΠΙΣΤΗΜΕΣ ΤΕΧΝΗ-ΘΡΗΣΚΕΙΑ ΤΕΧΝΗ-ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΕΧΝΗ-ΚΟΙΝΩΝΙΑ ΤΕΧΝΗ-ΠΡΟΪΣΤΟΡΙΑ ΤΕΧΝΗ-ΤΗΣ ΑΜΕΡΙΚΗΣ ΤΕΧΝΗ-ΤΗΣ ΑΠΩ ΑΝΑΤΟΛΗΣ ΤΕΧΝΗ-ΤΗΣ ΑΣΙΑΣ ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΦΙΛΟΣΟΦΙΑ ΦΩΤΟΘΗΚΗ ΧΑΡΑΚΤΙΚΗ ΧΕΙΡΟΤΕΧΝΙΑ ΧΕΙΡΟΤΕΧΝΙΑ-ΚΕΡΑΜΙΚΗ ΧΕΙΡΟΤΕΧΝΙΑ-ΤΕΧΝΙΚΕΣ

Σάββατο 28 Δεκεμβρίου 2024

Στρατής Αξιώτης και Πειραιάς


του Στέφανου Μίλεση

Ο Πειραιάς μέσα από την διαδρομή του χρόνου, καταγράφηκε ως πολιτεία στην οποία διέμεναν κυρίως νησιώτες. Ήταν φαίνεται το βρέξιμο των ακτών από τη θάλασσα, που δημιουργούσε στους ανθρώπους την αίσθηση της εγγύτητας με τις ιδιαίτερες πατρίδες τους.

Τα πειραϊκά λιμάνια ανέσυραν από το νου, μνήμες του παρελθόντος, της νιότης, από ένα νησί το οποίο πλέον οι άνθρωποι επισκέπτονταν μόνο στις διακοπές τους, όποτε οι συνθήκες ζωής και εργασίας τους το επέτρεπε. Ήταν φυσικό λοιπόν που ο ζωγράφος Στρατής Αξιώτης επέλεξε τον Πειραιά για να τον απαθανατίσει σε πολλά έργα του.


Γεννημένος στη Σκόπελο, πέρασε από τη Λέσβο, από την οποία έλκυε την καταγωγή της η οικογένειά του, και όπως αναφέρουν οι επίσημες βιογραφίες του, εγκαταστάθηκε το 1929 στην Αθήνα για να φοιτήσει στην Ανώτατη Σχολή Καλών Τεχνών. Από εκείνη την περίοδο ξεκινάει η ιδιαίτερη σχέση του με τον Πειραιά τον οποίο ζωντάνευσε σε πλήθος έργων και σχεδίων του. Λίγα υπήρξαν τα θέματα γενικώς που δεν απεικόνιζαν λιμάνια, θάλασσα, καράβια και ναυτικούς. Στην δεύτερη πατρίδα του το γραφικό Τουρκολίμανο ανακάλυψε όψεις της πρώτης πατρίδας του που ήταν η Λέσβος.

Κινούμενος στις απαρχές του ιμπρεσιονισμού με έντονα στα στοιχεία του ρεαλισμού, φιλοτέχνησε μουράγια του μόχθου, ανθρώπους να κινούνται σκυφτοί, πλώρες και πρύμνες καραβιών, τα Καρβουνιάρικα, τα Λεμονάδικα, την Ακτή Ξαβέρη, τον Άγιο Νικόλαο. Το Πειραιώτικο λιμάνι πάντα απεικονισμένο με υποβλητικούς τόνους με αλλού φωτεινά κι αλλού σκοτεινά σημεία, όνειρα και υποσχέσεις που πραγματοποιήθηκαν ή που έμειναν στη λησμονιά. Δικαίως θεωρήθηκε ως ο ποιητής που ζωγράφιζε στις ψυχές των ανθρώπων.

Έργο του Στρατή Αξιώτη φιλοτεχνημένο το 1938

Το 1945 συμμετέχει ενεργά ως μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου στην ίδρυση του πειραϊκού ομίλου «Φίλοι της τέχνης» με πρόεδρο τον Νίκο Χαντζάρα, αντιπρόεδρο τον Χρήστο Λεβάντα και γενικό γραμματέα τον Στέλιο Γεράνη. Οργανώνουν εκδηλώσεις και εκδίδουν τον περιοδικό «Πορεία» (1945 – 1946). Παράλληλα συμμετέχει στις εκθέσεις Θαλασσογραφίας που διοργανώνει η Φιλολογική Στέγη Πειραιώς επί προεδρίας Γρηγόρη Θεοχάρη.

Έκθεση θαλασσογραφίας Φιλολογικής Στέγης Πειραιώς, 1963 στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά

Έργα του Στρατή Αξιώτη συναντά κάποιος σε πολλές πινακοθήκες μεταξύ των οποίων και της Δημοτικής Πινακοθήκης Πειραιά αλλά και του Μονάχου.

Πηγή

https://ellas2.wordpress.com/2024/12/28/%cf%83%cf%84%cf%81%ce%b1%cf%84%ce%ae%cf%82-%ce%b1%ce%be%ce%b9%cf%8e%cf%84%ce%b7%cf%82-%ce%ba%ce%b1%ce%b9-%cf%80%ce%b5%ce%b9%cf%81%ce%b1%ce%b9%ce%ac%cf%82/#more-209444

 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...