Η έκθεση με αφορμή την 150η επέτειο από τη γέννηση του Piet Mondrian
Κείμενο:
Πέπη Νικολοπούλου
Με αφορμή την 150η επέτειο από τη γέννησή του, το Ίδρυμα Beyeler, το οποίο γιορτάζει και τα 25 χρόνια του, αφιερώνει μια έκθεση στον Ολλανδό ζωγράφο με τίτλο "Mondrian Evolution"
Ίσως πιο γνωστός για τις
αφηρημένες ζωγραφιές του με τις χαρακτηριστικές μαύρες οριζόντιες και κάθετες
γραμμές μέσα σε μπλοκ βασικών χρωμάτων, εμπνευσμένος όχι μόνο από τη φύση αλλά
και από τον ρυθμό, λάτρης του Foxtrot και της Jazz, ο Ολλανδός ζωγράφος Piet
Mondrian, θεωρείται ένας από τους μεγαλύτερους καλλιτέχνες του 20ου αιώνα.
Με αφορμή την 150η
επέτειο από τη γέννησή του, το Ίδρυμα Beyeler, το οποίο γιορτάζει και τα 25
χρόνια του, αφιερώνει μια έκθεση στον Ολλανδό ζωγράφο με τίτλο “Mondrian
Evolution”. Ως ένας από τους σημαντικότερους καλλιτέχνες του κινήματος της
avant-garde, ο Mondrian διαμόρφωσε την εξέλιξη της ζωγραφικής από την
εικονογράφηση στην αφαίρεση. Το πρώιμο έργο του επηρεάστηκε όχι μόνο από την
ολλανδική τοπογραφία στα τέλη του 19ου αιώνα αλλά και από τον συμβολισμό και
τον κυβισμό.
Η έκθεση αποτελείται από
89 πίνακες ζωγραφικής σε εννέα γκαλερί. Το Ίδρυμα Beyeler έχει επτά πίνακες
Mondrian, που εκτείνονται από το 1912 έως το 1938, οι οποίοι λειτούργησαν ως το
έναυσμα γι’ αυτή την έκθεση.
PIET MONDRIAN, WOMAN WITH SPINDLE, C. 1893–1896 Oil on canvas, 36.8 × 29.8 cm Courtesy Pace Gallery © 2022 Mondrian/Holtzman Trust Photo: Kerry Ryan McFate
PIET MONDRIAN, FARM NEAR
DUIVENDRECHT, CA. 1916 Oil on canvas, 86.3 x 107.9 cm The Art Institute of
Chicago, gift of Dolly J. van der Hoop Schoenberg © 2022 Mondrian/Holtzman
Trust Photo: bpk/The Art Institute of Chicago / Art Resource, NY
Ο Μοντριάν γεννήθηκε το
1872 στην πόλη Άμερσφορτ της Ολλανδίας και σπούδασε στην Ακαδημία Καλών Τεχνών
του Άμστερνταμ, δίχως ωστόσο αξιοσημείωτες επιδόσεις. Τα πρώτα του έργα
χαρακτηρίζονται από νατουραλιστικά και ιμπρεσιονιστικά στοιχεία, ενώ είναι
στενά συνδεδεμένα με τις έντονες πνευματικές του αναζητήσεις.
Με την άφιξή του στο
Παρίσι το 1911, αλλά και τη γνωριμία του με τα έργα των Georges Braque, Pablo
Picasso αλλά και του Paul Cézanne, ο Mondrian θα δοκιμάσει τις δυνάμεις του και
σε άλλα καλλιτεχνικά κινήματα. Τα έργα του σταδιακά αποκτούν πιο έντονα
γεωμετρικά χαρακτηριστικά ενώ τείνουν να γίνουν περισσότερο αφηρημένα, χρησιμοποιώντας
στοιχεία του κυβισμού. Μόλις στις αρχές της δεκαετίας του 1920 άρχισε να
επικεντρώνεται σε ένα εντελώς μη αναπαραστατικό εικονογραφικό λεξιλόγιο που
αποτελείται αποκλειστικά από ευθύγραμμες διατάξεις μαύρων γραμμών σε λευκό
φόντο και τα τρία βασικά χρώματα μπλε, κόκκινο και κίτρινο.
PIET MONDRIAN, THE RED CLOUD, 1907 Oil on cardboard, 64 x 75 cm Kunstmuseum Den Haag, The Hague, The Netherlands © 2022 Mondrian/Holtzman Trust Photo: Kunstmuseum Den Haag
PIET MONDRIAN COMPOSITION NO. II,
1913 Oil on canvas, 88 × 115 cm Kröller-Müller Museum, Otterlo, The Netherlands
© 2022 Mondrian/Holtzman Trust Photo: Rik Klein Gotnik
Με την επιστροφή του στην Ολλανδία και λίγο μετά τον Ά Παγκόσμιο πόλεμο, συν-ίδρυσε με τον Theo van Doesburg, το καλλιτεχνικό κίνημα De Stijl. Ο Mondrian ανέπτυξε τη δική του μη αναπαραστατική τέχνη, που ονομάστηκε νεοπλαστικισμός, η οποία πίστευε ότι ήταν απαραίτητη για τη δημιουργία της παγκόσμιας ομορφιάς.
Για
τη συνέχεια εδώ:
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου