22 Ιανουαρίου 2009
Προς τον Εκδότη του
περιοδικού Archaeology Magazine,
Αγαπητέ Κύριε,
Ανοίγοντας σήμερα το
τεύχος Ιανουαρίου/Φεβρουαρίου του περιοδικού Archaeology, ανέτρεξα με
ενδιαφέρον στο «Γράμμα από τη Μακεδονία», και διαπίστωσα ότι στην
πραγματικότητα ήταν ένα γράμμα από την Παιονία – περιοχή βόρεια του όρους
Βαρνούς και του όρους Ορβήλος. Η περιγραφή του Livy γιά τη δημιουργία της
ρωμαϊκής επαρχίας της Μακεδονίας (45.29.7 και 12) κάνει σαφές ότι οι Παίονες
ζούσαν βόρεια των εν λόγω βουνών, (τα οποία σήμερα αποτελούν γεωγραφικά τα
φυσικά όρια της Ελλάδας) και νότια της Δαρδανίας, όπου σήμερα βρίσκεται το
Κόσοβο. Κατά το Στράβωνα (7.τμ.4) είναι ακόμη περισσότερο σαφές να λεχθεί, ότι
η Παιονία βρισκόταν βόρεια της Μακεδονίας και η μόνη δίοδος από την μία στην
άλλη περιοχή ήταν (και παραμένει σήμερα) η διάβαση μέσω του στενού περάσματος
του Αξιού ποταμού (ή Βαρδάρη). Με άλλα λόγια η περιοχή την οποία περιγράφει ο
Matthew Brunwasser στο έργο του “Owning Alexander”, ήταν στην αρχαιότητα η
Παιονία.
(Εικόνα 2) |
Αν και είναι γεγονός ότι
οι άνθρωποι εκείνοι υποτάχτηκαν στον Φίλιππο τον Β΄, πατέρα του Αλεξάνδρου το
359 π.Χ. (Διόδωρος Σικελιώτης 16.4.2), δεν ήταν ποτέ Μακεδόνες και ποτέ δεν
έζησαν στη Μακεδονία. Πραγματικά, ο Δημοσθένης (Ολυνθιακός 1.230), μας λέγει
ότι είχαν σκλαβωθεί από τον Μακεδόνα Φίλιππο και κατά συνέπεια σαφώς δεν ήταν
Μακεδόνες. Ο Ισοκράτης (5.23) σημειώνει τα ίδια. Ομοίως, γιά παράδειγμα, οι
Αιγύπτιοι, οι οποίοι υποτάχτηκαν από τον Αλέξανδρο, ήταν υπό μακεδονική μεν
διοίκηση, συμπεριλαμβανομένης και της Κλεοπάτρας, αλλά ποτέ δεν υπήρξαν οι
ίδιοι Μακεδόνες και η Αίγυπτος ποτέ δεν ονομαζόταν Μακεδονία (και από όσα
γνωρίζω δεν επιζητεί αυτή την ονομασία σήμερα).
Βεβαίως, όπως μας λέει ο
Θουκυδίδης (2.99), οι Μακεδόνες είχαν καταλάβει «μία στενή λωρίδα της Παιονίας,
που εκτείνεται από το εσωτερικό μέχρι την Πέλλα και τη θάλασσα, κατά μήκος του
Αξιού ποταμού. Θα ήταν ίσως κατανοητό εάν οι σημερινοί κάτοικοι της δημοκρατίας
των Σκοπίων ονόμαζαν τους εαυτούς τους Παίονες και θεωρούσαν ότι τους ανήκει η
περιοχή που περιγράφει ο Θουκυδίδης.
Αλλά γιατί, αντίθετα,
προσπαθούν οι σημερινοί κάτοικοι της αρχαίας Παιονίας να ονομάζονται Μακεδόνες
και η περιοχή τους Μακεδονία; O κ. Brunwasser, (Σ.55) αναφέρεται στους
Ελληνικούς ισχυρισμούς, ότι η στάση αυτή αποτελεί «ένδειξη διεκδικήσεων
Ελληνικών εδαφών» και επισημαίνει ότι «η βόρεια περιοχή της Ελλάδας, ονομάζεται
επίσης Μακεδονία». Αφήνοντας κατά μέρος ότι αυτή η βόρεια περιοχή της Ελλάδας
ονομάζεται συνεχώς Μακεδονία για περισσότερα από 2500 χρόνια, (βλέπε μεταξύ
άλλων και Ηρόδοτος 5.17 – 7.128 και αλλού) η πλέον σύγχρονη Ιστορία
καταδεικνύει ότι οι Ελληνικές ανησυχίες είναι νόμιμες. Ενδεικτικά σημειώνεται
ότι Χάρτης που εκτύπωσαν τα Σκόπια το 1992 (Εικόνα 2) δείχνει καθαρά την
διεκδίκηση, ότι η Μακεδονία εκτείνεται από εκεί, μέχρι το όρος Όλυμπος, προς
νότον, συγχωνεύοντας έτσι τις περιοχές της αρχαίας Παιονίας και Μακεδονίας σε
μία ενότητα.
Η ίδια διεκδίκηση είναι
διακριτή και σε ψευδοχαρτονόμισμα τράπεζας της Δημοκρατίας της
"Μακεδονίας", που δείχνει ως ένα από τα Μνημεία της τον Λευκό Πύργο
της Θεσσαλονίκης, που βρίσκεται στην Ελλάδα (Εικόνα 3).
Υπάρχουν πολλά ακόμη
παραδείγματα ημερολογίων, χριστουγεννιάτικων καρτών, αυτοκόλλητων γιά
αυτοκίνητα κ.τ.λ., με τις ίδιες διεκδικήσεις.
Ο κ. Brunwasser έχει επί
πλέον ασπαστεί, (International Herald Tribune 10-1-2008), το περιεχόμενο
εργασίας του «Μακεδονικού Ινστιτούτου Στρατηγικών Ερευνών 16:9» που αναφέρεται
στις Πράξεις Αποστόλων (16:9), κατά την οποία ένας Μακεδόνας παρουσιάστηκε κατ’
όναρ στον Απόστολο Παύλο, παρακαλώντας τον «Έλα στη Μακεδονία να μας βοηθήσεις».
Σε ποιές περιοχές της Μακεδονίας πήγε ο Απόστολος Παύλος; Πήγε στη Νεάπολη
(Καβάλα), στους Φιλίππους, στην Αμφίπολη, στη Απολλωνία, στη Θεσσαλονίκη και
στη Βέροια (Πράξεις Αποστόλων 16:11-17:10). Όλες αυτές οι περιοχές αποτελούν
την ιστορική Μακεδονία και καμία δεν βρίσκεται στην Παιονία. Τι είδους απαίτηση
εγείρεται από ένα Ινστιτούτο των Σκοπίων, που αναφέρεται σε περιγραφή της
αρχαίας Μακεδονίας και στη σημερινή περιοχή της σημερινής Βόρειας Ελλάδας;
Δεν ξέρω τι θα
συμπεραίναμε, εάν ένα μεγάλο νησί κοντά στις νοτιοανατολικές ακτές των ΗΠΑ
άρχιζε να αυτοαποκαλείται Φλώριδα και εμφάνιζε σε χαρτονομίσματά του εικόνες
της από το Disney World, ενώ παράλληλα κυκλοφορούσε χάρτες που θα παρουσίαζαν
τη «Μεγάλη Φλώριδα».
Σίγουρα δεν υπάρχει
αμφιβολία γιά το τί είχε στο μυαλό του ο Υπουργός Εξωτερικών των ΗΠΑ Edward
Stettinious, όταν στις 26 Δεκεμβρίου 1944 έγραφε:
«Το Υπουργείο
(Εξωτερικών) σημείωσε με σημαντικό ενδιαφέρον αυξανόμενες προπαγανδιστικές
διαδόσεις και ημι-επίσημες δηλώσεις υπέρ μιας αυτόνομης Μακεδονίας, που προέρχονται κυρίως από τη Βουλγαρία, αλλά επίσης και από Γιουγκοσλαβικές πηγές
παρτιζάνων και άλλων, με την πρόθεση να συμπεριληφθούν και ελληνικές περιοχές
στο υπό διαμόρφωση κράτος. Η Κυβέρνηση των ΗΠΑ θεωρεί τις συζητήσεις περί
Μακεδονικού «κράτους», Μακεδονικής «πατρίδας» ή Μακεδονικής «εθνικής
συνειδήσεως» αδικαιολόγητη δημαγωγία που δεν αντιπροσωπεύει εθνική ή πολιτική
πραγματικότητα και διαβλέπει με τη σημερινή της επανεμφάνιση σε μιά πιθανή
συγκάλυψη επιθετικών προθέσεων κατά της Ελλάδας.»
[Πηγή: U.S. State
Department, Foreign Relations vol viii, Washington ,
D.C. , Circular Airgram
(868.014/26Dec.1944)]
Ο κάτοικος Βουλγαρίας κ.
Brunwasser αναφέρει στη συνέχεια, με έκδηλη καταφρόνηση, ότι η Ελλάδα ισχυρίζεται
ότι ο «Αλέξανδρος Γ΄, ο Μέγας Αλέξανδρος είναι .....Έλληνας» Αυτή η στάση με
περιπλέκει. Τι «διεκδίκηση» υπάρχει; Ο προ-προ-πάππος του Αλεξάνδρου, ο
Αλέξανδρος Α΄είχε πιστοποιηθεί ως Έλληνας στην Ολυμπία με τον πιο επίσημο
τρόπο, δηλαδή με τα λεγόμενα του πατέρα της ιστορίας: «Συμβαίνει να γνωρίζω ότι
[οι πρόγονοι του Αλεξάνδρου] είναι Έλληνες» (Ηρόδοτος 5.22) Ο πατέρας του
Αλεξάνδρου, ο Φίλιππος, είχε νικήσει σε διάφορα ιππικά αθλήματα στην Ολυμπία
και τους Δελφούς (Πλούταρχος, Αλέξανδρος 4.9; Ηθικά 105A), που αποτελούν τα
πλέον Ελληνικά από όλα τα Ιερά της αρχαίας Ελλάδας, στους αγώνες των οποίων δεν
ήταν επιτρεπτή η συμμετοχή μη Ελλήνων. Αφού λοιπόν ο Φίλιππος ήταν Έλληνας, δεν
ήταν επίσης Έλληνας και ο γιός του Αλέξανδρος;
Ο Ευριπίδης, ο οποίος
πέθανε και ετάφη στην Μακεδονία (Θουκυδίδης apud Pal. Anth. 7.45; Παυσανίας
1.2.2; Διόδωρος ο Σικελιώτης 13.103), έγραψε στη Σλαβική γλώσσα το έργο του
Αρχέλαος, προς τιμή του προγόνου του Αλεξάνδρου; Όταν έγραψε τις Βάκχες,
ευρισκόμενος στην Αυλή του Αρχέλαου δεν χρησιμοποίησε Ελληνικά, όπως έχει
διασωθεί μέχρι τις ημέρες μας; Ή μήπως πρέπει να υποθέσουμε ότι ο Ευριπίδης
ήταν «Μακεδόνας», που έγραφε στα Σλαβικά (σε μιά εποχή που αυτή η γλώσσα δεν
υπήρχε), και μετά τα έργα του μεταφράστηκαν στα Ελληνικά;
Σε ποιά γλώσσα άραγε ο
Αριστοτέλης δίδασκε τον Αλέξανδρο; Ποία γλώσσα μετέφερε ο Αλέξανδρος στις
εκστρατείες του στην Ανατολή; Γιατί έχουμε σε πόλεις που ίδρυσε ο Αλέξανδρος,
φθάνοντας μέχρι το Αφγανιστάν αρχαίες επιγραφές στην Ελληνική και όχι στη Σλαβική
γλώσσα; Γιατί η Ελληνική επικράτησε παντού στην Αυτοκρατορία του Αλεξάνδρου,
εάν αυτός ήταν πραγματικά όχι Έλληνας αλλά «Μακεδόνας»; Γιατί η Καινή Διαθήκη
γράφτηκε στην Ελληνική και όχι στη Σλαβική;
Στη σελίδα 57 της
ονομαζόμενης «επιστολής από τη Μακεδονία», υπάρχει φωτογραφία του συγγραφέα,
μπροστά από «μπρούτζινο άγαλμα του Μεγάλου Αλεξάνδρου στην πόλη Πριλέπ».
Το άγαλμα είναι
εξώφθαλμα σύγχρονης κατασκευής, αλλά το ερώτημα είναι εάν ο Αλέξανδρος θα
μπορούσε να διαβάσει την επιγραφή που υπάρχει στη Σλαβική γλώσσα, κάτω από τα
πόδια του. Με την δεδομένη ιστορικά μεταγενέστερη ανάπτυξη της Σλαβικής σε
σχέση με την Ελληνική γλώσσα, η απάντηση είναι προφανής.
Παρά το ότι είναι
καλοδεχούμενη η αναφορά του κ. Brunwasser σε αρχαιολογικά θέματα της Παιονίας,
η εκ μέρους του υιοθέτηση και προβολή συγχρόνων πολιτικών επιδιώξεων των
κατοίκων της ως προς την χρήση της ονομασίας Μακεδονία, όχι μόνο δεν είναι
καλοδεχούμενη, αλλά αντιθέτως συνιστά και παροχή κακών υπηρεσιών προς τους
αναγνώστες του περιοδικού Archαeology, οι οποίοι φαντάζομαι ότι ενδιαφέρονται
μόνο γιά ιστορικές αλήθειες. Ως εκ τούτου η απόφαση του περιοδικού Archαeology
– ενός εντύπου του Αρχαιολογικού Ινστιτούτου των ΗΠΑ - να επιτρέψει την διάδοση
αυτής της ιστορικής ανοησίας, αποτελεί πλήγμα σε βάρος της αξιοπιστίας του.
Ας λεχθεί ακόμη μία
φορά: Η περιοχή της αρχαίας Παιονίας, ήταν μέρος της μακεδονικής Αυτοκρατορίας,
όπως ήταν επίσης η Έφεσος, η Τύρος, η Παλαιστίνη, η Μέμφις, η Βαβυλώνα, η
Ταξίλα και δωδεκάδες άλλες ακόμη. Όλες αυτές είχαν γίνει «Μακεδονικές» γιά
κάποια περίοδο, αλλά καμία από αυτές δεν ήταν ποτέ η «Μακεδονία».
Ας μου επιτραπεί να
περατώσω αυτή τη επεξήγηση κάνοντας μία πρόταση, γιά την επίλυση του ερωτήματος
της σύγχρονης χρήσεως της ονομασίας «Μακεδονία». Η Ελλάδα πρέπει να προσαρτήσει
την Παιονία, όπως έκανε ο Φίλιππος Β΄το 359 π.Χ. Αυτό θα φαινόταν αποδεκτό από
τους σύγχρονους κατοίκους της εν λόγω περιοχής, δεδομένου ότι ισχυρίζονται πως
είναι Έλληνες, ενστερνιζόμενοι το όνομα της Μακεδονίας και του πλέον διάσημου
τέκνου της. Τότε οι σύγχρονοι κάτοικοι αυτής της νέας Ελληνικής περιοχής, θα
ασχοληθούν να μάθουν να μιλούν και να διαβάσουν και να γράφουν Ελληνικά, ας
ελπίσουμε τόσο καλά όσο τα ήξερε και ο Μέγας Αλέξανδρος.
Ειλικρινώς,
Stephen G. Miller,
Επίτιμος Καθηγητής του Πανεπιστημίου Berkeley, Καλιφόρνια, ΗΠΑ (πλήρες
βιογραφικό ΕΔΩ)
Υ.Γ.
Γιά μία πληρέστερη
εξέταση αρχαίων αποδείξεων περί της Παιονίας, βλέπε I. L. Merker, “The Ancient
Kingdom of Paionia,” Balkan Studies 6 (1965) 35-54
Κοινοποίηση:
C.
Brian Rose, President, Archaeological Institute of America
Hillary
Rodham Clinton, Secretary of State of the United States of America
Dora
Bakoyiannis, Minister of Foreign Affairs of Greece
Antonis
Samaras, Minister of Culture of Greece
Olli
Rehn, European Commissioner for Enlargement
Erik
Meijer, Member, European Parliament
<Το αγγλικό κείμενο της επιστολής βρίσκεται ΕΔΩ>
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου