ΠΡΟΣΩΠΑ

ΑΝΑΣΚΑΦΕΣ ΤΥΜΒΟΥ ΑΜΦΙΠΟΛΗΣ ΑΝΘΡΩΠΟΛΟΓΙΑ ΑΡΘΡΑ ΤΟΥ ΓΕΡ. ΓΕΡΟΛΥΜΑΤΟΥ ΑΡΘΡΑ-ΔΟΚΙΜΙΑ ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΑ ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗ ΓΛΥΠΤΙΚΗ ΔΙΕΘΝΗ ΔΥΤΙΚΗ ΑΘΗΝΑ ΕΚΘΕΣΕΙΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΕΛΛΗΝΕΣ ΑΡΧΑΙΟΙ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ. ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 12ου ΑΙΩΝΑ ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 14ου ΑΙΩΝΑ ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 15ου ΑΙΩΝΑ ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 16ου ΑΙΩΝΑ ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 17ου ΑΙΩΝΑ ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 18ου ΑΙΩΝΑ ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 19ου ΑΙΩΝΑ ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 20ου ΑΙΩΝΑ ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 21ου ΑΙΩΝΑ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ ΕΠΙΣΤΗΜΕΣ ΕΠΙΣΤΗΜΕΣ-ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ ΕΥΡΩΠΑΙΟΙ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 13ου ΑΙΩΝΑ ΕΥΡΩΠΑΙΟΙ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 14ου ΑΙΩΝΑ ΕΥΡΩΠΑΙΟΙ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 15ου ΑΙΩΝΑ ΕΥΡΩΠΑΙΟΙ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 16ου ΑΙΩΝΑ ΕΥΡΩΠΑΙΟΙ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 17ου ΑΙΩΝΑ ΕΥΡΩΠΑΙΟΙ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 18ου ΑΙΩΝΑ ΕΥΡΩΠΑΙΟΙ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 19ου ΑΙΩΝΑ ΕΥΡΩΠΑΙΟΙ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 20ου ΑΙΩΝΑ ΘΕΑΤΡΟ ΘΡΗΣΚΕΙΑ ΘΡΗΣΚΕΙΑ ΚΑΙ ΤΕΧΝΗ-ΜΕΛΕΤΗ- Γ. Γ. ΓΕΡΟΛΥΜΑΤΟΥ ΙΣΤΟΡΙΚΑ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ ΛΑΟΓΡΑΦΙΑ ΛΟΓΟΤΡΟΠΙΟ ΜΕΓΑΛΗ ΕΛΛΑΔΑ ΜΟΥΣΙΚΗ ΜΟΥΣΙΚΗ-ΕΛΛΗΝΕΣ ΣΥΝΘΕΤΕΣ ΜΥΘΟΙ & ΦΑΝΤΑΣΙΑ ΜΥΘΟΛΟΓΙΑ ΝΕΑ ΤΑΞΗ ΝΤΟΚΙΜΑΝΤΕΡ Ο ΚΥΝΙΚΟΣ ΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΑΙ ΤΟ ΣΥΜΠΑΝ ΤΟΥ ΠΝΕΥΜΑΤΟΣ ΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ ΣΤΟΝ ΑΓΩΝΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ ΤΟ 1821 ΟΙ ΙΣΤΟΡΙΚΕΣ ΜΑΧΕΣ ΤΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ ΟΙ ΠΟΙΗΜΑΤΟΓΡΑΦΙΕΣ ΜΟΥ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ-ΟΙΚΟΛΟΓΙΑ ΠΕΡΙΗΓΗΣΗ ΠΙΝΑΚΟΘΗΚΗ ΗΡΩΙΚΩΝ ΜΟΡΦΩΝ ΤΟΥ 1821 ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΗ ΚΛΗΡΟΝΟΜΙΑ ΠΡΟΣΩΠΑ ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ ΤΕΧΝΕΣ-ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ ΤΕΧΝΗ ΤΗΣ ΑΥΣΤΡΑΛΙΑΣ ΤΕΧΝΗ ΤΗς ΑΦΡΙΚΗΣ ΤΕΧΝΗ-ΕΛΛΗΝΙΣΜΟΣ ΤΕΧΝΗ-ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ ΤΕΧΝΗ-ΕΠΙΣΤΗΜΕΣ ΤΕΧΝΗ-ΘΡΗΣΚΕΙΑ ΤΕΧΝΗ-ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΕΧΝΗ-ΚΟΙΝΩΝΙΑ ΤΕΧΝΗ-ΠΡΟΪΣΤΟΡΙΑ ΤΕΧΝΗ-ΤΗΣ ΑΜΕΡΙΚΗΣ ΤΕΧΝΗ-ΤΗΣ ΑΠΩ ΑΝΑΤΟΛΗΣ ΤΕΧΝΗ-ΤΗΣ ΑΣΙΑΣ ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΦΙΛΟΣΟΦΙΑ ΦΩΤΟΘΗΚΗ ΧΑΡΑΚΤΙΚΗ ΧΕΙΡΟΤΕΧΝΙΑ ΧΕΙΡΟΤΕΧΝΙΑ-ΚΕΡΑΜΙΚΗ ΧΕΙΡΟΤΕΧΝΙΑ-ΤΕΧΝΙΚΕΣ

Δευτέρα 16 Μαρτίου 2015

«ΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ ΣΤΟΝ ΑΓΩΝΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ ΤΟ 1821»- Ο Μανιάτης Οπλαρχηγός ΚΥΡΙΑΚΟΥΛΗΣ ΜΑΥΡΟΜΙΧΑΛΗΣ, (….-1822)

Πινακοθήκη ηρωικών μορφών
(46)

Επιμέλεια Γ.Γ.Γ
===============
Οπλαρχηγός του '21, «λεόντειον έχων την όψιν, μακροκόμης και με μεγάλους μύστακας», σύμφωνα με διήγηση της εποχής του, γόνος της μανιάτικης οικογένειας των Μαυρομιχαλαίων.
Ο Κυριακούλης Μαυρομιχάλης γεννήθηκε στο Λιμένι της Μάνης, γιος του Πιέρρου Μαυρομιχάλη και της Αικατερίνης Κουτσογρηγοράκη και νεώτερος αδελφός του Πετρόμπεη Μαυρομιχάλη.

Πριν από την έναρξη της Ελληνικής Επανάστασης βοήθησε τον αδελφό του Πετρόμπεη για την επιβολή της τάξης στη Μάνη. Με το ξέσπασμα της Eπανάστασης συγκρότησε δικό του σώμα και διακρίθηκε στην απελευθέρωση της Καλαμάτας (23 Μαρτίου 1821). Στη συνέχεια ξεκαθάρισε την ανατολική πλευρά του Ταϋγέτου από τους φοβερούς τουρκαλβανούς Μπαρδουνιώτες, που λυμαίνονταν την περιοχή.

Μετ τν λωση τς Τριπολιτσς, στάλθηκε μαζ μ τν νηψιό του λία στν ττική και την Εβοια γι ν βοηθήσει τος ντόπιους παναστάτες, δν μπόρεσε μως ν σώσει τν νηψιό του, ποος πεσε μαχόμενος, στς 12 ανουαρίου το 1822, σ μάχη μ τος τούρκους στ Στύρα,  κα συγκεκριμένα στν Κοκκινόμυλο, που εχε ποκλειστε μαζ μ μερικος συντρόφους του. Κυριακούλης, φο προσπάθησε μ τ συνδρομ το νδρούτσου γι πάνω πο να μνα ν πάρει κδίκηση γι τν θάνατο το νηψιο του, χωρς μως πιτυχία, πέστρεψε περίλυπος τν Μάρτιο στν Πελοπόννησο.

Τν Μάϊο το δίου τους,  συμμετεχε στν κστρατεία το Μαυροκορδάτου στν πειρο, πικεφαλς δύναμης 500 Μανιατν. Τ νοπλο στράτευμα το Μαυρομιχάλη, συνεπικουρούμενο πό τν Ραζηκότσικα κα Μεσολογγίτες, ποβιβάστηκε κατ τ μέσα ουνίου στς πειρωτικές κτές, κα συγκεκριμένα στ λιμάνι το Μούρτου Θεσπρωτίας, που κα αχμαλώτισε 150 τούρκους, τος ποίους κα στειλε αχμάλωτους στν Πελοπόννησο.

πειτα μως πό παίτηση γγλων ξιωματικν, ο παναστάτες ναγκάστηκαν ν ποχωρήσουν πό τν συγκεκριμένη θαλάσσια περιοχ κα ν ποβιβαστον στν Σπλάντζα, κοντ στ Φανάρι κα σ πόσταση ρν πο τ Σούλι.

κε νώθηκαν μ δύναμη Σουλιωτν πό τος Λάμπρο Ζάρμπα, Βασίλειο Ζέρβα και Ζώη Πάνου, δέχτηκαν μως στς 4 ουλίου πίθεση πο πολυάριθμη δύναμη Τσάμηδων, μ ρχηγό τν Μουσταφ μπέη μ τν ποο  Μαυρομιχάλης εχε βρεθε ντιμέτωπος στν μάχη το Βαλτετσίου τ προηγούμενο τος.

Μάλιστα, Μουσταφ μπέης, ποος ταν πασπιστής το Χουρστ, εχε πιαστε αχμάλωτος, κα μετ τν πελευθέρωσή του, εχε ρκιστε ν μν ξαναπολεμήσει τος λληνες, ρκο πο φυσικ δν κράτησε.

Κατ τ διάρκεια τς μάχης,  Κυριακούλης τραυματίστηκε σοβαρ πό σφαίρα πο δέχτηκε τ στιγμ πο σπευδε πρς νίσχυση το Ζώη Πάνου,  κα ξέπνευσε τν δια μέρα, φο διεμοίρασε τ πλα του στος συμπολεμιστς του, κα νεπιστεύθη τν αματοβαμμένην ζώνην του  στν πποκόμον του, δι ν τν παραδώσ ες τν μόλις ξαετή υόν του, Πέτρον.

σωρς το Κυριακούλη, μετεφέρθη στ Μεσολόγγι, που τάφη ν μέσ ξαιρετικά φορτισμένης συναισθηματικ τμόσφαιρας, μετ μεγάλων τιμν, τ νομά του δδόθη ες να τν προμαχώνων τς πόλεως (κανονιοστάσιον Κυριακούλη).

Η λαϊκή μούσα τον τίμησε με το δημοτικό άσμα Του Κυριακούλη Μαυρομιχάλη, στο οποίο περιγράφεται η αναγγελία του θανάτου του από τον Πετρόμπεη στη σύζυγό του:

Πετρόμπεης καθότανε ψηλά στο Πετροβούνι
κι εσφούγγιζε τα μάτια του μ' ένα χρυσό μαντήλι
- Τι έχεις Μπέη και χλίβεσαι και χύνεις μαύρα δάκρυα;
- Σα με ρωτάς Κυριάκαινα και θέλεις για να μάθης
απόψε μου 'ρθαν γράμματα από το Μεσολόγγι
τον Κυριακούλη σκότωσαν, τον πρώτο καπετάνιο
και στάζουνε τα μάτια μου και τρέχουν μαύρα δάκρυα

Κατ τν παράδοση στορικ οκογένεια τν Μαυρομιχαλαίων προερχόταν π τ Θράκη, που στ μέσα το 14ου αἰῶνος πιεζομένη π τν θωμανν, κατέφυγε κα γκαταστάθηκε στ Μάνη.

π τ μέσα το 18ου αἰῶνος ναδείχθηκε σ σημαντικ τοπικ παράγοντα, παιξε ποφασιστικ ρόλο στ προεπαναστατικ γεγονότα ( ρλωφικά ) κα στν γώνα τς νεξαρτησίας (κατάληψη Καλαμάτας, μάχη Βαλτετσίου, πολιορκία Ναυπλίου κα κροκορίνθου, ντιμετώπιση το μπραμ κ..) πληρώνοντας βαρ φόρο αματος.

[ Κατ’ μολογίαν το Πετρόμπεη Μαυρομιχάλη, οκογένειά του δωσε πάνω π σαράντα νεκρος γι τν πελευθέρωση τς πατρίδος. ]


Πηγές:

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...